Μια από τις πολλές
απεικονίσεις του Έρωτα, σε αρχαία αντικείμενα, από τις συλλογές του Αρχαιολογικού
Μουσείου Θεσσαλονίκης, παρουσιάζεται στο ζεύγος χρυσών σκουλαρικιών (ενωτίων) με
αριθμό ευρετηρίου ΜΘ 22556.
Και στα δύο σκουλαρίκια ο
θεός Έρωτας εικονίζεται σε μικρή ηλικία, με παιδική σωματική διάπλαση. Οι
Ερωτιδείς αποδίδονται με τα χέρια τους ανοικτά και τα πόδια τους σε έντονο
βηματισμό με ελαφρά λυγισμένο το ένα άκρο, σε κίνηση, ωστόσο, αντιθετική
δίνοντας την αίσθηση πως το ένα σκουλαρίκι είναι η κατοπτρική εικόνα του άλλου.
Από τους πήχεις των χεριών των Ερωτιδέων τυλίγεται ένα ιμάτιο που καλύπτει
τμήμα του πίσω μέρους του σώματος. Οι μορφές των Ερωτιδέων είναι χυτές σε
μήτρα, ενώ τα πτερά είναι συγκολλημένα στη ράχη και έχουν κατασκευαστεί από
ξεχωριστό φύλλο χρυσού. Κάποιες λεπτομέρειες τονίζονται με εγχαράξεις, όπως το
πτίλωμα (πούπουλα) στην μπροστινή επιφάνεια των πτερών.
Στα κοσμήματα συναντάμε συχνά
διακοσμητικά θέματα που σχετίζονται με τον κόσμο της γυναίκας, όπως ο
προσωποποιημένος θεός Έρωτας που συνδέεται στενά με την Αφροδίτη και, κατ’
επέκταση, με την ομορφιά, τον έρωτα και τη γονιμότητα.
Τα κοσμήματα στόλιζαν τη
γυναίκα στη ζωή αλλά τη συνόδευαν και στον Κάτω Κόσμο, όπως αποδεικνύεται στην
περίπτωση του συγκεκριμένου ζεύγους που βρέθηκε σε κιβωτιόσχημο γυναικείο τάφο
(τάφος 15) στο οργανωμένο νεκροταφείο της αρχαίας Λητής Μυγδονιας. Άλλωστε, στην
απεικόνιση του θεού Έρωτα αποδίδεται πολλαπλός συμβολισμός, συνδεόμενος με τις
διαφορετικές και συχνά αντιφατικές εκδοχές του χαρακτήρα του, άλλοτε ως
δημιουργού της ζωής άλλοτε ως εξάγγελου του θανάτου κ.ο.κ.
Χρονολογείται στις αρχές 3ου
αι. π.Χ.
Μπορείτε να δείτε το
αντικείμενο στη μόνιμη έκθεση Ο Χρυσός των Μακεδόνων, στην προθήκη 57.
ΠΗΓΗ: ΑΜΘ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.2.2024.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook