Εκ Ολυμπι(α)κοκρατίας άρχεσθαι και Ανθαμιλλήσεως παύεσθαι - του Π. Ιωαννίδη

Εκ Ολυμπι(α)κοκρατίας άρχεσθαι
και 
ανθαμιλλήσεως[1] παύεσθαι

Του καθηγητή φιλολόγου Πέτρου Ιωαννίδη, petrion18@gmail.com

 

«Μτερ χρυσοστεφάνων έθλων

Ολυμπία,

δέσποιν᾽ἀλαθείας, να μάντιες νδρες

μπύροις τεκμαιρόμενοι παραπειρνται

Διός ργικευραύνου

ε τιν᾽ἔχει λόγον νθρώπων πέρι

μαιομένων μεγάλαν

ρετάν, θυμ λαβεν,

τν δέ μόχθων μπνοάν».

(Πίνδαρος, 518-438, 8ος Ολυμπιόνικος, στ. 1-7)

(= Μητέρα των αγώνων, Ολυμπία, και των χρυσών στεφάνων της Αλήθειας Δέσποινα, όπου οι μάντεις συμβουλεύονται των θυσιών τη φλόγα και ζητούν να μάθουν αν ο Δίας, των ακτινοβόλων κεραυνών ο εκτοξευτής, αν τους αγωνιστές θα ευνοήσει, που η καρδιά τους φλέγεται απ' τον πόθο μια νίκη λαμπρή, να κατακτήσουν, αντίτιμο εξαίσιο του μόχθου τους).

 

ΣΧΟΛΙΟ: Η ωδή αρχίζει με ένα εγκώμιο προς την Ολυμπία. Είναι αυτή που απονέμει τον στέφανο της νίκης, είναι η Δέσποινα της Αλήθειας. Ακολουθεί η δέηση, προς τον Δία και έπειτα από μερικά ηθικά αποφθέγματα, ο Πίνδαρος, «Διρκαίος Κύκνος», όπως τον αποκάλεσε ο κορυφαίος Ρωμαίος λυρικός ποιητής, Οράτιος, 65-8, αναφέρεται στον αδελφό του νικητή, τον Τιμοσθένη, ο οποίος έδρεψε κι αυτός νίκες στα Νέμεα και η πρώτη τριάδα των στροφών κλείνει με ύμνο προς το νικητή Αλκιμέδοντα, τον νικητή σε πάλη παίδων, και προς την πατρίδα του την Αίγινα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Ολυμπιακοί Αγώνες".

Την Τρίτη, 16.4.2024, έλαβε χώρα στον ιερό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας η Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Η Τελετή έγινε μπροστά στα ερείπια του ναού της Ήρας (Ηραίον), ηλικίας 2600 ετών, στο λίκνο του Ολυμπισμού. Η Ολυμπιακή φλόγα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2024 στο Παρίσι άναψε στην αρχαία, γενέτειρά τους, στην Ελλάδα, δίνοντας το έναυσμα για μία επική λαμπαδηδρομία διάρκειας 3 μηνών, μέχρι την τελετή έναρξης της 26ης Ιουλίου (λήξη αγώνων 11 Αυγούστου).

Η Πρωθιέρεια Ελληνίδα ηθοποιός Μ. Μηνά, απήγγειλε πρώτα στα Αρχαία Ελληνικά την ωδή του Πινδάρου με εγκώμιο προς την Ολυμπία, αλλά κανείς δεν κατάλαβε γρυ, γι' αυτό και σας τη μεταφέρουμε μεταφρασμένη. Κατόπιν έψαλε την επίκληση προς τον θεό Απόλλωνα στα Νέα Ελληνικά:

«Ιερά Σιωπή! Να ηχήσει όλος ο αιθέρας, η γη, η θάλασσα και οι πνοές των ανέμων. Όρη και Τέμπη σιγήστε. Ήχοι και φωνές πουλιών παύσατε. Γιατί μέλλει να μας συντροφεύσει ο Φοίβος, ο Φωσφόρος Βασιλεύς».

(Σημείωση: Οι στίχοι αυτό δεν απαγγέλθηκαν, γιατί μας θυμίζουν την τραγωδία των Τεμπών, η οποία πρέπει να ξεχαστεί εν όψει των Ευρωεκλογών, 9.6.2024).



«Απόλλωνα, θεέ του ήλιου και της ιδέας του φωτός, στείλε τις ακτίνες σου και άναψε την ιερή δάδα για τη φιλόξενη πόλη... του Παρισιού (όνομα της διοργανώτριας πόλης). Και συ, ω Δία, χάρισε ειρήνη σε όλους τους λαούς της Γης και στεφάνωσε τους νικητές του Ιερού Αγώνα».

 

Η Πρωθιέρεια άναψε τη δάδα από τη Φλόγα που είχε κρατηθεί, αφού δεν ήταν δυνατό αυτό να συμβεί με το κάτοπτρο λόγω συννεφιάς, στο ναό της Ήρας. Ακολούθησε ο Χορός των 35 ιερειών και των 15 Κούρων στο χορευτικό που δημιούργησε και σκηνοθέτησε η χορογράφος Ά. Ιγνατίου, πριν η Πρωθιέρεια εισέλθει με την Ολυμπιακή Φλόγα στο Αρχαίο Στάδιο για να την παραδώσει στον πρώτο Λαμπαδηδρόμο, Χρυσό Ολυμπιονίκη της κωπηλασίας, Στ. Ντούσκο. Η Λαμπαδηδρομία επί ελληνικού εδάφους θα διαρκέσει 11 ημέρες, η Ολυμπιακή Φλόγα θα διανύσει 5.202 χλμ. και 563 ναυτικά μίλια στα χέρια 600 Λαμπαδηδρόμων. Θα ταξιδέψει σε 13 περιφέρειες, 7 νησιά, 43 πόλεις, 41 Δήμους, 5 Κοινότητες, 10 αρχαιολογικούς χώρους και 2 Ολυμπιακά Μουσεία (Αθήνα και Θεσσαλονίκη). Θα παραδοθεί στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών αγώνων του Παρισιού την 26η Απριλίου, στο Παναθηναϊκό Στάδιο.

Από τον Πειραιά θα ταξιδέψει έως την Μασσαλία με το γαλλικό τρικάταρτο ιστιοφόρο «Belem», στο οποίο βρίσκονται 16 επαγγελματίες ναυτικοί και περίπου 100 επιβάτες. Για πρώτη φορά η μεταφορά της φλόγας γίνεται με πλωτό μέσο και όχι αεροπορικώς.

 

«Μελέτη πάντα καθαιρε»

(Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, 150-211/216, θεολόγος. «Στρωματείς, βιβλίο Α', 14, 61, 3).

(= Η Μελέτη ανατρέπει/κατακρημνίζει/αναιρεί/ ανασκευάζει τα πάντα).

 

ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΙΔΕΩΔΕΣ ή ΟΛΕΘΡΙΟΣ

ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ και ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΘΑΥΜΑ;

(Ιατρική και Τεχνολογία)

 

ΕΥ ΑΓΩΝΙΖΕΣΘΑΙ ή ΕΥ ΑΝΑΒΟΛΙΖΕΣΘΑΙ

ΑΜΙΛΛΑ ή ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Η ΝΙΚΗ και ΟΧΙ Η ΕΠΙΔΟΣΗ!

 

Για τις επιδόσεις των αρχαίων αθλητών γνωρίζουμε ελάχιστα έως καθόλου. Οι αναφορές είναι σπάνιες και περιστασιακές. Δεν τους ενδιέφεραν οι επιδόσεις, γιατί δεν συνάπτονταν με το ιδεώδες του Αθλητισμού. Το ζήτημα πρωτοτέθηκε στην Ολυμπιάδα των Παρισίων το 1924 με μια ολέθρια απόφαση της «Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής», αποτελούμενης από άτομα που δεν είχαν καμμία σχέση με τον ελληνικό τρόπο σκέψης, να προσθέσουν κάτω από τους (5) Ολυμπιακούς κύκλους, που συμβολίζουν τις 5 Ηπείρους: Μπλε = Ευρώπη, Μαύρο = Αφρική, Κόκκινο = Αμερική, Κίτρινο = Ασία, Πράσινο = Ωκεανία, τρεις λατινικές λέξεις:

CITΙUS - ALTIUS - FORTIUS =

Ταχύτερα - Ψηλότερα - Δυνατότερα

Η ιδέα ήταν ενός Γάλλου εκπαιδευτικού, Δομινικανού ιεροκήρυκα του Henri Didon, 1840-1900. Επινόησε τον όρο για έναν αθλητικό διαγωνισμό νέων το 1891, που οργάνωσε στο Arcueil και τον οποίο υποστήριζε ο φίλος του βαρώνος Κουμπερντέν. Ο τελευταίος το πρότεινε ως επίσημο σύνθημα της ΔΟΕ το 1894. Απ' τη στιγμή εκείνη καθιερώθηκε ο Πρωταθλητισμός που σαν μια κακιά αρρώστια θα ταλαιπωρεί τον Αθλητισμό και μαζί με αυτόν την Παγκόσμια Κοινωνία. Οι άνθρωποι που πήραν την απόφαση αυτή αγνόησαν την ιστορική πραγματικότητα και τον Αριστοτέλη: «γωνιστική δέ σώματος ρετή σύγκειται κ μεγέθους καί σχύος καί τάχους». (Αριστοτέλης, 384-322, «ΡΗΤΟΡΙΚΗ», Α', 1361b, 22)

(= Η ικανότητα του σώματος για αθλητικές επιδόσεις αποτελείται από τον συνδυασμό καλού αναστήματος και σωματικής δύναμης και ευκινησίας/ταχύτητας).

Όλες οι σωματικές αρετές του αθλητή δοκιμάζονται σε θετικό / συναγωνιστικό βαθμό και όχι σε συγκριτικό / ανταγωνιστικό.

ΠΗΓΗ: Από την στήλη του «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ, ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ “ἄπιτε”», εφημ. «Εβδόμη», 20.4.2024. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 21.4.2024.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:


[1] νθμίλλησις: Από τα: ντί + ἅμιλλα. Ο Ανταγωνισμός, η Αντιπαλότητα, η Αλληλοϋπονόμευση.

ολυμπιακοκρατια αρχεσθαι ανθαμιλλησις ανθαμιλληση παυεσθαι Ιωαννιδης ολυμπια αμιλλα αρχαιοι ολυμπιακοι αγωνες τραγωδια Τεμπων τεμπη
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ