ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ
τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ.
Του Theodor E.
Ulieriu-Rostás
Ποιοτική και ποσοτική ανάλυση
της εικονογραφίας των λυρών από χέλυ (όστρακο χελώνας), και των βαρβιτών, που
σχετίζονται με τους Σατύρους και τον Διονύσιο στα τέλη του 5ου και στις αρχές
του 4ου αιώνα στα αττικά ζωγραφισμένα αγγεία, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει
τις ανεξάρτητες οπτικές ενδείξεις, από τα αφηγήματα των κειμένων, τους τρόπους στην
μουσική ιεραρχία και τις πολεμικές τέχνες στην κλασσική Αθήνα.
Προσδιορίζει μια συνεκτική
σειρά από ζωγράφους αγγείων που εισάγουν την λύρα στην σημασιολογία της
διονυσιακής εικονογραφίας, στα τέλη του 5ου και αρχές του 4ου αι. π.Χ., την
διαφυγή από τις μουσικές πολώσεις, που συνδέονται με τους κριτικούς της νέας μουσικής
- φωτίζοντας έτσι, σε έναν μεγάλο βαθμό, ένα αόρατο τμήμα μέσα στην αθηναϊκή
κοινωνία, σε μια εποχή πολιτικής και κοινωνικο-πολιτιστικής αναταραχής.
Ένας κιθαρίστας του Διονύσου, έργο του Ζωγράφου των Δίνων. Κρατήρας του 430-400 πΧ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι (82547). |
DIONYSIAC STRINGS?
TOWARDS
AN ICONOGRAPHIC REASSESSMENT
OF LATE 5TH AND EARLY 4TH CENTURY
ATHENIAN PERCEPTIONS OF MOUSIKĒ
This paper puts forward a qualitative and quantitative analysis of the iconography
of chelys-lyres and barbitoi associated with satyrs and Dionysos in late 5th
and early 4th century Attic vase-painting, in an attempt to confront
independent visual evidence with the textually-driven narratives on musical
hierarchies and polemics in Classical Athens. The author identifies a coherent
lineage of vase-painters which introduce the lyre in the semantics of Dionysiac
iconography in the late 5th and early 4th century b.c., escaping the musical
polarizations associated with the critics of New Music – thus illuminating a
largely invisible segment within the Athenian society in a time of political
and socio-cultural turmoil.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκη "Μουσικής Μύηση".
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΔΙΟΝΥΣΟΣ, ΣΑΤΥΡΟΣ, ΛΥΡΑ, ΧΕΛΥ, ΧΕΛΩΝΑ, ΒΑΡΒΙΤΟΣ, ΑΘΗΝΑ, ΑΓΓΕΙΑ, ΝΑΠΟΛΙ,
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook