Η άγνωστη αρχαϊκή ακρόπολη στην Νότια Σαλαμίνα - Γιγάντιοι μονόλιθοι έως και μεσαιωνικός οικισμός στο Οροπέδιο Γκίνανι - Το εσωτερικού του ναΐσκου σε απελπιστική κατάσταση. Ακούει η Εφορεία Βυζαντινών αρχαιοτήτων; - του Μ. Κιλημάντζου


Η άγνωστη αρχαϊκή ακρόπολη
στην Νότια Σαλαμίνα

Γιγάντιοι μονόλιθοι
έως και μεσαιωνικός οικισμός
στο Οροπέδιο Γκίνανι

Το εσωτερικού του ναΐσκου σε απελπιστική κατάσταση.
Ακούει η Εφορεία Βυζαντινών αρχαιοτήτων;

ΚΕΙΜΕΝΑ-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
Του ΜΑΝΟΥ ΚΙΛΗΜΑΝΤΖΟΥ / ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Μέρος του γιγάντιου μονόλιθου (οβελίσκου;)
ως στοιχείο της αρχαίας τοιχοποιίας.
Στο κέντρο του Νότιου μέρους της Σαλαμίνας, ανεβαίνοντας το πυκνό πευκόδασος, ο ταξιδιώτης βρίσκεται σε ένα οροπέδιο, γυμνό από βλάστηση.
Βρίσκεται νότια του Αιαντείου και βόρεια από την παραλία Περιστέρια.

Είναι το Γκίνανι. Το όνομά του έχει ρίζα αρβανίτικη. Η κατάληξη …-ανι χαρακτηριζει την αγροτική ιδιοκτησία κάποιας οικογένειας (Γκίνανι επομένως σημαίνει: Η αγροτική ιδιοκτησία της οικογένειας Γκίνη).
Το μέρος είναι επίπεδο κι χέρσο. Στην μέση του βρίσκονται τα ερείπια του Μεσαιωνικού οικισμού, με σπίτια στοιχειώδους κατασκευής, χωρίς καμία άνεση, συνήθως ενός δωματίου. Χτισμένα από υλικά που βρέθηκαν επί τόπου, μερικά παρμένα και από τις αρχαίες οχυρώσεις. Μάλιστα σε κάποιο σπίτι βρίσκεται σαν θεμέλιο και ένας μονόλιθος (οβελίσκος) στον οποίο χτίστηκε ο υπόλοιπος τοίχος.

Απόψεις του μεσαιωνικού οικισμού του οροπεδίου.
Οι άνθρωποι της εποχής , αγράμματοι, θρησκόληπτοι, φοβισμένοι και κυνηγημένοι από Τούρκους και πειρατές, έστησαν την ζωή τους στο απομονωμένο οροπέδιο. Χωρίς καμία επαφή με τον εξωτερικό κόσμο βασίστηκαν για την συντήρησή τους σε ότι μπορούσαν να παράγουν επί τόπου, όπως φαίνεται και από τα ίχνη αλωνιών δίπλα στον οικισμό. Υδρεύονταν από πηγάδια, ένα από τα οποία, το κοντινότερο στον οικισμό, είναι παραχωμένο, ενώ το άλλο (με την ονομασία «Τουρκοπήγαδο») βρίσκεται νότια του οικισμού μέσα σε δασωμένη χαράδρα και το όνομά του έχει δύο εκδοχές. Η μία ότι κάποιος Τούρκος αγάς επιτέθηκε σε μία Ελληνίδα και οι δικοί της τον έσφαξαν εκεί, και η άλλη απλά ότι ήταν στην ιδιοκτησία κάποιου Τούρκου.

Ο Άη Γιώργης στο Γκίνανι.
Δίπλα στον οικισμό οι Μεσαιωνικοί κάτοικοι έχτισαν ένα εκκλησάκι για τις θρησκευτικές τους ανάγκες. Είναι η μονόκλιτη, σταυρόσχημη βασιλική του Αγίου Γεωργίου (η κατ άλλους των Αγίων Γεωργίου και Δημητρίου). Είναι ένα μικρό εκκλησάκι που ξεχωρίζει από μακριά. Ένας σύντροφος μέσα στην ερημιά! Οι τοιχογραφίες του πρωτότυπες, αλλά χρήζει επείγουσας φροντίδας! Η υγρασία, η έλλειψη συντήρησης, αλλά και οι … «εικαστικές παρεμβάσεις» κάποιων νεοελλήνων έχουν φέρει το εσωτερικού του ναΐσκου σε απελπιστική κατάσταση.

Το εσωτερικού του ναΐσκου σε απελπιστική κατάσταση.
Ακούει η Εφορεία Βυζαντινών αρχαιοτήτων;


Η ομάδα «Πεζοπόροι Σαλαμίνας» έχουν αναλάβει μία πρωτοβουλία για να ευαισθητοποιηθεί η εφορία Βυζαντινών αρχαιοτήτων, ώστε ν φυλαχτεί και να συντηρηθεί το εκκλησάκι. Έχουν γίνει οι σχετικές κινήσεις στις Αρχές , έγινε επίσημη εκδήλωση και μαζεύτηκαν πάνω από 1.500 υπογραφές για το θέμα. Η υπόθεση είναι πλέον στα χέρια των αρχών γιατί το εκκλησάκι είναι κομμάτι της εθνικής κληρονομιάς μας!
Το οροπέδιο είναι σπαρμένο και με πιο σύγχρονες (εγκαταλελειμμένες και ερειπωμένες πλέον) αγροικίες με τα χαρακτηριστικά των αγροτόσπιτων (χτιστοί φούρνοι, μάντρες κλπ.).


Κτιστός φούρνος.
Το οροπέδιο έχει σημάδια κατοίκησης και ανθρώπινης δραστηριότητας από αρχαιοτάτων χρόνων.
Υπάρχουν σημεία οχυρώσεων από τα αρχαϊκά χρόνια.
Τα πιο εμφανή νότια και βόρεια του Μεσαιωνικού οικισμού.

Η νότια αρχαϊκή οχύρωση (το Κάστρο).
Ένας τόπος ηρεμίας και αυτοσυγκέντρωσης!
Βέβαια το οροπέδιο σήμερα φιλοξενεί και το τοπικό σκοπευτήριο…
Απλώνεται ο άνθρωπος και η φασαρία του!
Ακόμη και στο Γκίνανι…

Το σημείο στην νότια Σαλαμίνα, όπου το οροπέδιο Γκίνανι.


ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Σαλαμινα, Σαλαμις, Γκινης, Γκινανι, οροπεδιο, Αιαντειο, Περιστερια, Αγιος Γεωργιος, Αγιος Δημητριος, μονολιθος, οβελισκος, Τουρκοπηγαδο, πηγαδι, φουρνος, Κιλημαντζος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ