Η «Ελληνίδα Σκλάβα» του Αμερικανού γλύπτη, Hiram Powers - το πρώτο αμερικανικό γλυπτό που απεικόνιζε μια πλήρως γυμνή γυναίκα - για τις χιλιάδες Ελληνίδες που οι Τουρκοαιγύπτιοι αιχμαλώτιζαν και πωλούσαν στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής - του Κ. Λαγού


Η «Ελληνίδα Σκλάβα»
του Αμερικανού γλύπτη,
Hiram Powers

Το πρώτο αμερικανικό γλυπτό,
που απεικόνιζε μια πλήρως γυμνή γυναίκα...

Για τις χιλιάδες Ελληνίδες,
που οι Τουρκοαιγύπτιοι αιχμαλώτιζαν
και πωλούσαν στα σκλαβοπάζαρα
της Ανατολής…



Η «Ελληνίδα Σκλάβα» είναι άγαλμα που φιλοτέχνησε ο Αμερικανός γλύπτης Hiram Powers, το 1843. Ήταν το πρώτο αμερικανικό γλυπτό που απεικονίζει μια πλήρως γυμνή γυναικεία φιγούρα και το διασημότερο άγαλμα στις ΗΠΑ κατά τον 19ο αιώνα. Ακόμη και σήμερα συγκαταλέγεται στα πιο γνωστά αμερικανικά έργα τέχνης και αντίγραφά του κοσμούν τα μεγαλύτερα μουσεία των ΗΠΑ (π.χ. την Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον, το Smithsonian American Art Museum, το Berkshire Museum του Pittsfield, Μασαχουσέτη, το Newark Museum, Newark, το New Jersey Yale University Art Gallery, το Μουσείο του Μπρούκλιν, Νέα Υόρκη, κ.ά.).
Ήταν τέτοια η δημοφιλία του έργου που σε διάφορες προσωρινές εκθέσεις του, χιλιάδες Αμερικανοί περίμεναν πολλές ώρες στην ουρά για να το δουν από κοντά, πληρώνοντας ακριβό εισιτήριο. Σε μία τέτοια έκθεση, η σχετική διαφήμιση αναφέρει ότι 50.000 άτομα το είδαν σε μία ημέρα!
Πηγή έμπνευσης του Powers ήταν η Ελληνική Επανάσταση και πιο συγκεκριμένα οι ειδήσεις που έφθαναν στην Αμερική για χιλιάδες Ελληνίδες που οι Τουρκοαιγύπτιοι αιχμαλώτιζαν και πωλούσαν στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής. Το άγαλμα απεικονίζει μια νεαρή Ελληνίδα, γυμνή, δεμένη με αλυσίδες.
Ο Powers περιγράφει ως εξής το έργο:

«Η Σκλάβα έχει απαχθεί από τους Τούρκους από ένα από τα Ελληνικά Νησιά, την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης, που η ιστορία της είναι γνωστή σε όλους. Ο πατέρας της και η μητέρα, και ίσως όλοι οι συγγενείς της, έχουν εξολοθρευθεί από τους εχθρούς, και αυτή μόνο κρατήθηκε ζωντανή, σαν θησαυρός που δεν μπορούσε να πεταχθεί. Τώρα είναι ανάμεσα σε βάρβαρους ξένους, κάτω από την πίεση της πλήρους ανάμνησης των καταστροφικών γεγονότων που την οδήγησαν σ' αυτή την κατάσταση. Στέκεται εκτεθειμένη στα βλέμματα των ανθρώπων που απεχθάνεται, και περιμένει τη μοίρα της με έντονο άγχος, το οποίο μετριάζεται από την εμπιστοσύνη της στην καλοσύνη του Θεού. Συγκεντρώστε όλα αυτά τα βάσανα μαζί, και προσθέσετε σε αυτά το σθένος και την παραίτηση ενός χριστιανού, και δεν μένει χώρος για ντροπή».


Η περιγραφή του καλλιτέχνη είναι παράδειγμα λαμπρού "marketing". Όταν το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, η αμερικανική κοινή γνώμη σοκαρίστηκε καθώς τότε ήταν ιδιαίτερα συντηρητική και ασυνήθιστη στο γυμνό (είναι πολύ πριν την εποχή του "Playboy"…).
Όμως, τα λόγια του Hiram Powers, συγκίνησαν έναν διάσημο υπερσυντηρητικό πουριτανό πάστορα, ο οποίος παρότρυνε το ποίμνίο του να πάει να δει το έργο. Αυτός παρέσυρε και άλλους κληρικούς, και έτσι οι φανατικοί πουριτανοί χριστιανοί πρωταγωνίστησαν στην προβολή της «Ελληνίδας Σκλάβας». Βέβαια, κοντά στον βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, και έτσι πολλοί θεατές του έργου δεν το έβλεπαν από «χριστιανικής απόψεως», αλλά το απολάμβαναν με το δικό τους τρόπο!..


ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Λαγος, Ελληνιδα Σκλαβα, αγαλμα, Αμερικανος, γλυπτης, Παουερς, 1843, γλυπτικη, γυμνη, γυναικα, ΗΠΑ, εργα τεχνης, Πινακοθηκη, Ουασιγκτον, Σμιθσονιαν, Μπερκσαιρ, Πιτσφιλντ, Μασαχουσετη, Νιουαρκ, Τζερσει, Γειλ, Μπρουκλιν, Υορκη, εκθεση, Ελληνικη Επανασταση, Αμερικη, Ελληνιδες, Τουρκοαιγυπτιοι, Τουρκοι, Αιγυπτιοι, αιχμαλωσια, σκλαβοπαζαρα, σκλαβοπαζαρο, Ανατολη, Ελληνιδα, γυμνο, αλυσιδες, Νησι, βαρβαροι, Χριστιανοι, σοκ, συντηρητικοι, πουριτανοι, παστορας, κληρικος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ