Κωλυσιπλοΐα: Το… εμπάργκο πρωτοεφαρμόσθηκε στην αρχαία Ελλάδα! Το εφάρμοσε η Σάμος ενάντια στην ηγεμονική δύναμη των Αθηνών, μη αποδεχόμενη στο Ηραίον αθηναϊκά προϊόντα!


Κωλυσιπλοΐα: Το… εμπάργκο
πρωτοεφαρμόσθηκε
στην αρχαία Ελλάδα!

Το εφάρμοσε η Σάμος
ενάντια στην ηγεμονική δύναμη των Αθηνών,
μη αποδεχόμενη στο Ηραίον
αθηναϊκά προϊόντα!


Το βιβλίο της Bettina Kreuzer "Panathenäische Preisamphoren und rotfigurige Keramik aus dem Heraion von Samos" (το 23ο της σειράς SAMOS του DAI) είναι αφιερωμένο στην παρουσίαση των τιμητικών παναθηναϊκών αμφορέων / «Preisamphoren» και των ερυθρόμορφων αγγείων, που εμφανίσθηκαν στην Αθήνα από τα τέλη του 6ου έως και τα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ.


Αφορά αυτά που αφιερώθηκαν στο Ηραίον της Σάμου ως αναθηματικά, αργότερα απομακρύνθηκαν και επαναχρησιμοποιήθηκαν…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΣΑΜΟ, ΕΔΩ.

Τα θραύσματα των παναθηναϊκών αμφορέων προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.

Οι, τουλάχιστον 17, παναθηναϊκοί αμφορείς, από τον λεγόμενο «ζωγράφο των αμφορέων της Σάμου» / «Maler der samischen Preisamphoren» είναι μοναδικοί:
Δεν είναι μόνον οι πρώτες αφιερώσεις αυτού του είδους στο ιερόν, αλλά παρουσιάζουν επίσης με τις διάφορες εικόνες τους, μια άποψη των Παναθηναίων αθλητικών αγώνων που ήταν μοναδικοί. Για κάθε αγώνισμα / διαγωνισμό, ο νικητής ελάμβανε ένα σύνολο αμφορέων, που περιείχαν το πραγματικό βραβείο: Ελαιόλαδο από τους ιερούς ελαιώνες της θεάς Αθηνάς της πόλεως των Αθηνών. Ο ζωγράφος, σύντομα έγινε μεγάλος καλλιτέχνης γνωστός ως ο λεγόμενος… «ζωγράφος του Βερολίνου»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ για τον (κακώς λεγόμενο)

Τα ερυθρόμορφα αγγεία, κυρίως αγγεία συμποσίου, επίσης από κορυφαίους καλλιτέχνες / ζωγράφους, όπως ο Ευφρόνιος ή ο Δούρις, και είναι ιδιαίτερα καλής ποιότητας. 
Μετά από ένα χάσμα, μεταξύ περίπου 440 π.Χ. και 410 π.Χ., επανατοποθετούνται στο ιερόν, συμπεριλαμβανομένων πολλών κρατήρων για τα συμπόσια, αλλά και αγγεία ελαίων και αλοιφών. Το χάσμα στα ευρήματα, που συμπίπτει με τις πολιτικές συγκρούσεις μεταξύ Σάμου και Αθήνας, μπορεί καλύτερα να εξηγηθεί ως «πολιτιστική διαμαρτυρία» από τους Σαμιώτες, ενάντια στα προϊόντα της ηγεμονικής δύναμης των Αθηνών…

Αυτό το τελευταίο σημαίνει πως όταν κατέχεις τα ιερά, μπορείς να «τιμωρείς» ακόμη και τον πιο ισχυρό!!!

Ήταν η πρώτη κωλυσιπλοΐα που εφαρμόσθηκε ποτέ στην Ιστορία, τουλάχιστον από μια μικρότερη προς μια ισχυρότερη δύναμη… Και είχε πολιτιστικό χαρακτήρα, που πάντα συνεπάγεται και οικονομικό αντίκτυπο... Και διήρκεσε 30 χρόνια!

Το αντίστροφο (ισχυρότερος προς ασθενέστερο) έχει και πάλι αρχαίο ελληνικό προηγούμενο: Επτά χρόνια αργότερα, η Αθήνα επέβαλε κωλυσιπλοΐα στα Μέγαρα (433 π.Χ.), επειδή συμμάχησαν με την Σπάρτη, στον Πελοποννησιακό Πόλεμο…

Την κωλυσιπλοΐα την γνωρίζουμε σήμερα με το ισπανικό της όνομα: Εμπάργκο… 
Και νομίζουμε πως είναι οικονομική πολιτική-εφεύρημα των μεσαιωνικών χρόνων…

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 14.4.2020.

ΛΕΞΕΙΣΚωλυσιπλοια, εμπαργκο, αρχαια Ελλαδα, Σαμος, ηγεμονια, Αθηνα, Ηραιον Σαμου,  αθηναικα προιοντα, Κροιτσερ, τιμητικος παναθηναικος αμφορεας, ερυθρομορφο αγγειο, Αθηναι, 6ος αιωνας πΧ, 4ος αιωνας πΧ, αφιερωμα, Ηραιο Σαμου, αναθηματικος, παναθηναικος αμφορευς, 5ος αιωνας πΧ, ζωγραφος των αμφορεων της Σαμου, αφιερωση, ιερον, Παναθηναια, αθλητικος αγωνας, αγωνισμα, διαγωνισμος, νικητης, αμφορεις, βραβειο, Ελαιολαδο, ιερος ελαιωνας, θεα Αθηνα, καλλιτεχνης, ζωγραφος του Βερολινου, ερυθρομορφα αγγεια, αγγειο συμποσιου, Ευφρονιος, Δουρις, 440 πΧ, 410 πΧ, ιερο, κρατηρας, συμποσιο, αγγειο ελαιο, αλοιφη, πολιτικη, πολιτιστικη διαμαρτυρια, Σαμιωτες, Σαμιοι, ιερα, τιμωρια, Μεγαρα, συμμαχια, Σπαρτη, Πελοποννησιακος Πολεμος, ισπανικα,οικονομικη πολιτικη
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ