Ο Αρποκράτης στην Ρήνεια,
την νεκρόπολι της Δήλου
Του Γιώργου Λεκάκη
Αρπεχρονδή / Χορπακερντ ( εξελλ. Αρποκράτης)
ονομαζόταν ο Ώρος (Απόλλων) / Όσιρις-παιδίον,
τέκνο του Οσίριδος και της Ίσιδος.
Συμβόλιζε
τον ανατέλλοντα ήλιο[1],
που
διαλύει τα σκότη της νυκτός και νικά τον πατρικό εχθρό
Σετ (Τυφώνα).
Παριστανόταν
παιδί, συνήθως με ξυρισμένο κεφάλι,
με μία πλεξίδα να πέφτει δεξιά
και με το δάκτυλο στο στόμα
-
χαρακτηριστικό όλων των βρεφών.
Οι Έλληνες αυτό το εξέλαβαν ως
σημείο σιγής
/ σιωπής και θεωρούσαν τον Αρποκράτη ως θεό της σιγής
(εξ ου και η παροιμιώδης
φράσις «αρποκράτειος σιγή»).
Και όπως τα μωρά σιωπαίνουν, έτσι και ο μωρός πρέπει να σιωπά.
Επειδή με μαγικές επωδές της μητρός του εσώθη από πολλούς κινδύνους,
αυτές διεσώθησαν και τις χρησιμοποιούσαν οι "μάγοι"-θεραπευτές.
Αγαλματίδιά του έχουν ευρεθεί κυρίως όπου υπήρχαν ιερά των Αιγυπτίων Θεών (Θεσσαλονίκη, κ.α.).
Αρποκράτης της Ρήνειας, επί φαλλού. |
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΑΡΠΟΚΡΑΤΗ, ΕΔΩ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ παρακάτω: Μια άλλη σύνδεση μεταξύ του παιδιού-θεού και της βασιλείας, σε αιγυπτιακές τερακότες. Ο Αρποκράτης φορά βασιλικές κορώνες ή κάθεται ενθρονισμένος. Μερικά ειδώλια του Αρποκράτη μπορεί ακόμη και να αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένους Πτολεμαίους Μακεδόνες:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ παρακάτω: Μια άλλη σύνδεση μεταξύ του παιδιού-θεού και της βασιλείας, σε αιγυπτιακές τερακότες. Ο Αρποκράτης φορά βασιλικές κορώνες ή κάθεται ενθρονισμένος. Μερικά ειδώλια του Αρποκράτη μπορεί ακόμη και να αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένους Πτολεμαίους Μακεδόνες:
Harpocrates on Rheneia:
Two Egyptian Figurines
from the Necropolis of Hellenistic Delos
By Caitlín
E. Barrett
Of
the numerous terracotta figurines from Hellenistic Delos, a small minority
depict Egyptian deities or other figures from Egyptian religious cult. This
article presents selected conclusions derived from a broader research project
examining
(1) what commonalities exist among the possessors of Egyptian or
Egyptianizing figurines,
(2) and
(2)
the social meanings and religious beliefs that people signified through the
possession and use of such artifacts. This paper focuses on one subgroup of
these terracottas: ithyphallic figurines of Harpocrates from the Delian
necropolis on Rheneia. Such images are often dismissed as “grotesque,” but a
detailed examination of their iconography and archaeological context reveals a
highly sophisticated understanding of Egyptian theology. The presence of themes
from so-called “official” religion in mass-produced, widely accessible objects
such as terracotta figurines suggests a closer, more complex relationship
between “popular” and “official” cults than is often acknowledged.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ την ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ,
ΕΔΩ.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Σύγχρονης Ελλάδος περιήγησις".
ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη:
[1] Όλοι οι θεοί του ηλιακού κύκλου διήρχοντο 3 στάδια:
- Την
παιδική ηλικία (ανατολή),
- την ανδρική (μεσουράνηση), και
- την γεροντική (δύση).
Το
βλέπουμε καλά και στο αίνιγμα της Σφιγγός, των βοιωτικών Θηβών, του λυθέντος
υπό του Οιδίποδος. - ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Γ. Λεκάκης "Οι 88 αρχαίες πόλεις της Βοιωτίας".
ΛΕΞΕΙΣ: Αρποκρατης, Ρηνεια Δηλου, νεκροπολις Δηλου, Δηλος, Αρπεχρονδη, Οσιρις παιδι, Οσιρις, Ισις, ανατελλων ηλιος, σκοτος, νυκτα, εχθρος, Σετ, Τυφωνας, Τυφων, πλεξιδα, πλεξουδα, δακτυλο, δαχτυλο, στομα, βρεφος, σιγη, σιωπη, θεος της σιγης, παροιμια, αρποκρατειος σιγη, μωρο, μωρος, φαλλος, θεοι, ηλιακος κυκλος, 3, τρια, παιδικη ηλικια, ανατολη, ανδρικη ηλικια, μεσουρανηση, γεροντικη ηλικια, δυση, αινιγμα της Σφιγγος, Σφιγγα, Σφιγξ, βοιωτικες Θηβες, Θηβα, Θηβαι, Οιδιποδας, Οιδιπους, Βοιωτια, ιερο Αιγυπτιων Θεων, Θεσσαλονικη, Απολλων, μαγεια, μαγικα, Πτολεμαιος, κορωνα, στεμμα, θρονος
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook