Ο Τζ. Ροσσίνι συγκινημένος από την Πολιορκία του Μεσολογγίου, δίνει παράσταση στο Παρίσι, τα έσοδα της οποίας πήγαν στους εξεγερμένους Έλληνες…

Ο Τζ. Ροσσίνι συγκινημένος
από την Πολιορκία του Μεσολογγίου,
δίνει παράσταση στο Παρίσι,
τα έσοδα της οποίας
πήγαν στους εξεγερμένους
Έλληνες… 

Του Γιώργου Λεκάκη

Ο Gioachino Antonio ROSSINI (1792 –1868) ήταν Ιταλός συνθέτης, παγκοσμίως γνωστός για τις όπερές του - πιο γνωστή ο «Κουρέας της Σεβίλλης».

Αλλά ο «Ιταλός Μότσαρτ» έγραψε και έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, λ.χ.:

- «Il pianto d'Armonia sulla morte d’Orfeo / Η κραυγή της Αρμονίας για τον θάνατο του Ορφέα», καντάτα, με την οποία στα 16 του χρόνια εκέρδισε το πρώτο βραβείο του Ωδείου της Μπολόνια!

- «Demetrio e Polibio / Δημήτριος και Πολύβιος», σύνθεση του 1806 - πρώτη παράστασή της, το 1812.

- «Ερμιόνη» (1819), και

- «Le siège de Corinthe rifacimento di Maometto secondo / Η Πολιορκία της Κορίνθου, από τον Μωάμεθ Β’», όπερα, στη γαλλική γλώσσα, Académie Royale de Musique / Βασιλική Ακαδημία Μουσικής στην πόλη των Παρισίων, επίσημη πρεμιέρα: 9.10.1826. Θυμίζω ότι την εποχή εκείνη το Ελληνικό Ζήτημα ήταν μείζον θέμα στην Γαλλία, και στην Ευρώπη. Γι’ αυτό, πριν παιχτεί στην Όπερα των Παρισίων, δόθηκε μία και μοναδική συναυλία του έργου, που διηύθυνε ο ίδιος ο Ροσσίνι, στις 3.4.1826, για να συγκεντρωθεί ένα ποσόν στήριξης στους εξεγερμένους Έλληνες – και όντως συγκεντρώθηκε ποσόν μεγαλύτερο των 30.000 φράγκων! Το έργο εκυκλοφόρησε και σε παρτιτούρα με τον τίτλο «Le Siège de Corinthe, opéra en trios actes, paroles de Messieurs A. Soumet, de lAcadémie francaise, et Balochi, musique de Mr. G. Rossini, avec Acc. de Piano ou Harpe par l’Auteur», στο Παρίσι, από τον οίκο Troupenas, το 1826. Ήταν χαλκόγραφη παρτιτούρα, σε σχήμα 4ο (323 x 252 χλστ.), 11 σελ.

Η Isabella Colbran, prima donna του Θεάτρου San Carlo,
σύζυγος του Rossini, το 1822,
σε πορτραίτο με αρχαία ελληνική λύρα...

Ο Τζ. Ροσσίνι είχε αναλάβει την διεύθυνση του «Θεάτρου των Ιταλών» και είχε λάβει τον τίτλο του «Πρώτου Συνθέτη του Βασιλέως» και «Γενικού Επιθεωρητού Τραγουδιού / Premier Compositeur du Roi et Inspecteur General du Chant en France, παρήγγειλε στους καταξιωμένους Λουίτζι Μπαλόκι και Αλεξάντρ Σουμέ να επανεξετάσουν το λιμπρέτο του «Μωάμεθ Β΄». Η πλοκή μεταφέρεται από την πολιορκία του ενετικού κράτους thw Ευβοίας / Νεγκροπόντε  από τις οθωμανικές δυνάμεις του Μωάμεθ του Πορθητή, στην πολιορκία της Κορίνθου, λίγα χρόνια μετά την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Το νέο λιμπρέττο περιελάμβανε και την επικαιρότητα, με σαφείς αναφορές στην πολιορκία και την Έξοδο του Μεσολογγίου!..

ΠΗΓΗ: Droulia 1682. Γ. Λεκάκης «Ελληνική Βιβλιογραφία». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.3.2019.

ROSSINI 1792 1868 Ιταλος συνθετης, οπερα Κουρεας της Σεβιλλης, Ιταλια pianto Armonia morte Orfeo / κραυγη Αρμονια θανατος Ορφεας καντατα, βραβειο Ωδειο Μπολονια, Demetrio e Polibio / Δημητριος και Πολυβιος», συνθεση 1806 1812 Ερμιονη 1819 siège Corinthe Maometto secondo Πολιορκια Κορινθου, Μωαμεθ Β γαλλικα Académie Royale de Musique / Βασιλικη Ακαδημια Μουσικης Παρισι, πρεμιερα 1826 Ελληνικο Ζητημα Γαλλια, Ευρωπη Οπερα των Παρισιων, συναυλια εργο, διευθυνση Ροσσινι, Ροσινι, ποσον εξεγερμενοι Ελληνες παρτιτουρα opéra Soumet, Balochi, musique Piano Harpe Auteur, Troupenas, χαλκογραφια Θεατρο των Ιταλων τιτλος Πρωτος Συνθετης του Βασιλεως Γενικος Επιθεωρητης Τραγουδιου / Premier Compositeur du Roi et Inspecteur General du Chant en France, παρολα Μπαλοκι Σουμε πιανο, αρπα λιμπρετο ενετικο κρατος βενετια, Νεγκροποντε / Ευβοια οθωμανοι Πορθητη, Κορινθος, 9 Οκτωβριου, 3 Απριλιου πτωση αλωση Κωνσταντινουπολεως, Κωνσταντινουπολης Κωνσταντινουπολη, λιμπρεττο επικαιροτητα, εξοδος Μεσολογγιου, Μεσολογγι

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ