Δημιουργία αρχαίων αντικειμένων από οστά ζώων, στην Μεθώνη Πιερίας, πριν 2.900 χρόνια… Από ελαφοκέρατο, χαυλιόδοντα κάπρου, ελεφαντόδοντο, κ.ά. - Σχέση με Έφεσο - Σπάρτη

Δημιουργία αρχαίων αντικειμένων
από οστά ζώων,
στην Μεθώνη Πιερίας,
πριν 2.900 χρόνια…
Από ελαφοκέρατο, χαυλιόδοντα κάπρου,
ελεφαντόδοντο, κ.ά.
Σχέση με Έφεσο - Σπάρτη

Πρόσφατες ανασκαφές στην θέση της αρχαίας Μεθώνης Πιερίας, μιας πρώιμης ελληνικής πόλεως στην Μακεδονία, αποκάλυψαν τα ερείπια μιας ποικιλίας «βιομηχανικών» δραστηριοτήτων και χώρων εργαστηρίων. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον παραγωγής, οι τεχνίτες στην Μεθώνη εδημιούργησαν μια σειρά αντικειμένων από κόκκαλα (ελαφοκέρατο, χαυλιόδοντα κάπρου, ελεφαντόδοντο και άλλα ζωικά υλικά) μεταξύ του 8ου και του 6ου αιώνα πΧ.

.........................

ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη προς υπ. Πολιτισμού:

Αλήθεια, μπορεί να μας πει κανείς πού μπορούμε να δούμε όλα αυτά τα αρχαία τεχνουργήματα, αυτής της "βιομηχανίας" των Ελλήνων;

Γιατί δεν δημιουργείται ένα μουσείο ή μια σχετική έκθεση στην τουριστική Μεθώνη Πιερίας;

...........................................................

Εκτός από τα τελικά αντικείμενα, το συγκρότημα της Μεθώνης, είχε και μεγάλες ποσότητες «απορριμμάτων» αυτής της παραγωγής. Αυτά τα υποπροϊόντα αποκαλύπτουν τις τεχνικές πρακτικές που χρησιμοποιούσαν οι τεχνίτες, για την μετατροπή αυτών των ζωικών υλικών. Επί πλέον, η ανάλυση του συνόλου καταδεικνύει επίσης ότι οι κάτοικοι της Μεθώνης χρησιμοποιούσαν ζωικά υλικά, τόσο από άγρια, ​​όσο και από οικόσιτα είδη, υποδεικνύοντας ότι οι τεχνίτες ήταν ενσωματωμένοι σε ένα ποικίλο δίκτυο σχέσεων μεταξύ ανθρώπων - ζώων και φυσικού κόσμου.

Η δημιουργία αντικειμένων από κατεργασμένα οστά ζώων στην Μεθώνη συνέπεσε με μια περίοδο κοινωνικού μετασχηματισμού, μια εποχή που άτομα στον ελληνικό κόσμο επένδυαν πλούτο στο δημόσιο θρησκευτικό περιβάλλον των ιερών. Τα αντικείμενα από οστά και ελεφαντόδοντο έγιναν μια ξεχωριστή μορφή αναθημάτων / αφιερωμάτων σε ιερά - ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Γ. Λεκάκη "Τάματα και αναθήματα" - σε όλον τον ελληνικό κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του αρχαϊκού ιερού της Αρτέμιδος (Αρτεμισίου) στην Έφεσο, και του ιερού της Αρτέμιδος Ορθίας στην Σπάρτη.

Παρά την ευρεία χρήση ζωικών υλικών για αφιερώματα, τα σύγχρονα αρχαιολογικά στοιχεία για την παραγωγή τέτοιων αντικειμένων παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένα, εκτός της Μεθώνης.

Ως αποτέλεσμα, το συγκρότημα της Μεθώνης προσφέρει απαράμιλλη εικόνα για τις τεχνικές πτυχές της παραγωγής ελεφαντόδοντου και άλλων επεξεργασμένων ζωικών υλικών, καθώς και απτές αποδείξεις για τις ποικίλες σχέσεις μεταξύ του φυσικού και του πολιτιστικού κόσμου.

ΠΗΓΗ: ISAW, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.11.2021.

Πέτρινος δίσκος με σκαλιστή κεντρική ροζέτα, διακοσμητική ταινία
και 4 τρισδιάστατα πουλιά στην άκρη.
Stone disk with carved central rosette, decorative band,
and four three-dimensional stylized birds around edge.

ΔΕΙΤΕ την σχετική  διάλεξη του Adam Di Battista (επισκέπτη ερευνητή του ISAW), η οποία θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, ΕΔΩ.

The Creation of Worked Animal Objects

in the Early Greek World

Adam DiBattista, ISAW Visiting Research Scholar

Recent excavations at the site of ancient Methone, an early Greek colony in northern Greece, have revealed the remains of a diverse set of industrial activities and workshop areas. Within this environment of production, craftspeople at Methone created a range of objects from bone, antler, boar tusk, elephant ivory, and other animal materials between the late eighth and sixth centuries B.C.E. In addition to finished objects, the Methone assemblage contains large quantities of production waste. These byproducts reveal the technical practices used by craftspeople to transform animal materials. Additionally, analysis of the assemblage also demonstrates that individuals at Methone used animal materials from both wild and domestic species, indicating that craftspeople were integrated within a diverse web of relationships among humans, animals, and the natural world.

The creation of worked animal objects at Methone coincided with a period of social transformation, a time when individuals in the Greek world were investing wealth into the public religious environment of sanctuaries. Bone and ivory objects became a distinct form of dedication at sanctuaries across the Greek world, including at the Archaic Artemision at Ephesus and the sanctuary of Artemis Orthia at Sparta. Despite the widespread use of animal materials for dedications, contemporary archaeological evidence for the production of such objects remains extremely limited outside of Methone. As a result, the Methone assemblage offers unparalleled insight into the technical aspects of the production of ivory and other worked animal materials, as well as tangible evidence for the varied relationships between the natural and cultural worlds.

This lecture will take place online; a Zoom link will be provided via email to registered participants.

αρχαια αντικειμενα, οστα ζωων, Μεθωνη Πιεριας, 2.900 χρονια πριν, ελαφοκερατο, χαυλιοδοντας καπρου, ελεφαντοδοντο, ανασκαφες Πιερια πρωιμη Μακεδονια, βιομηχανια εργαστηριο παραγωγη, τεχνιτης αντικειμενο κοκκαλα ελαφι κερατο, δοντι καπρος, ελεφαντας δοντια ζωικα υλικα, 8ος 6ος αιωνας πΧ, απορριμματα υποπροιοντα, τεχνικη πρακτικη αρχαιοι τεχνιτες, μετατροπη ζωικα υλικα αγρια ζωα, οικοσιτα ζωα ειδη, ανθρωπος ζωα φυσικος κοσμος, δημιουργια κοινωνικος μετασχηματισμος, ελληνικος κοσμος πλουτος δημοσιο θρησκευτικο περιβαλλον ιερον οστουν ελεφας αναθημα αφιερωμα ιερα, αρχαικο ιερο Αρτεμιδα, θεα Αρτεμις Αρτεμη Αρτεμισιο, Εφεσος, ιερο Ορθια Αρτεμις Σπαρτη Λακωνιας, Λακωνια, αφιερωματα, αρχαιολογια τεχνικη πετρινος δισκος σκαλιστη κεντρικη ροζετα, ροζεττα διακοσμητικη ταινια διακοσμηση πουλια πουλι ancient Stone disk carved central rosette, decorative band, three-dimensional stylized birds
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ