Ευρήματα 8.500 χρόνων στον νομό Κοζάνης στην ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ σε ΜΕΓΑΛΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ

Ευρήματα 8.500 χρόνων
στον νομό Κοζάνης
στην ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
σε ΜΕΓΑΛΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ

Όπως σας υποσχεθήκαμε στα τέλη Ιουνίου 2021 που ολοκληρώθηκε το πρώτο μέρος των αναρτήσεών μας, επανερχόμαστε σήμερα, Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022, με τον ίδιο πάντα στόχο: με εβδομαδιαίες αναρτήσεις μας να σας κρατήσουμε ευχάριστη και ωφέλιμη συντροφιά, σε μια ακόμα δύσκολη περίοδο, καθώς η πανδημία του covid-19 επιμένει να καθορίζει τη ζωή μας, για τρίτη συνεχή χρονιά.

Στις περσινές μας αναρτήσεις σας γνωρίσαμε τα μουσεία, τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Π.Ε. Κοζάνης. Σας ενημερώσαμε για τα ευρήματα των μακροχρόνιων ανασκαφικών ερευνών μας σε όλο το νομό και για τα πορίσματα των σχετικών επιστημονικών μελετών μας, ενώ δεν διστάσαμε να σας μυήσουμε στις σύγχρονες θεωρητικές αναζητήσεις της Αρχαιολογικής Επιστήμης. Σας γνωρίσαμε επίσης τη θρησκευτική τέχνη της περιοχής, όπως αυτή αποτυπώνεται στους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς ναούς της. Τις αναρτήσεις μας αυτές, θα μπορείτε σύντομα να τις βρείτε και στην ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής.

Ο αρχαιολογικός χώρος Ποντοκώμης (Σουλουκιά)
Λιγνιτωρυχείο ΔΕΗ.
Για φέτος, σκεφθήκαμε να σας παρουσιάσουμε, αρχικά τουλάχιστον, την αρχαιολογική έρευνα που πραγματοποιείται στην Π.Ε. Κοζάνης, από την Εφορεία, στο πλαίσιο των «Μεγάλων Δημοσίων Έργων».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΝΟΜΟ ΚΟΖΑΝΗΣ, ΕΔΩ.

Θα μιλήσουμε δηλαδή για τα ευρήματα και τα πορίσματα των μεγάλων σωστικών ανασκαφών που διενεργούνται στην περιοχή από το 1995 και εξής, για 26 δηλαδή συνεχή έτη, τα οποία παρά το γεγονός ότι ανακοινώνονται και δημοσιεύονται κατ’ έτος σε επιστημονικά αρχαιολογικά περιοδικά ή άλλες εκδόσεις, είναι δύσκολα προσβάσιμα στο ευρύ κοινό. Από τις στοχευμένες αρχαιολογικές αναζητήσεις των Συστηματικών Ανασκαφών στο ρυθμό των Μεγάλων Σωστικών Ανασκαφών, ή:

Από Φοιτητής Αρχαιολογίας σε Αρχαιολόγο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ή:

Από την φιλόδοξη αναζήτηση του σημαντικού αρχαιολογικού ευρήματος στις εκπλήξεις της πραγματικής ιστορίας ενός τόπου, ή: …

Ένα είναι βέβαιο: τα διάσπαρτα αυτά και συχνά ταπεινά κομμάτια ιστορίας που φέρνει στο φως η σωστική αρχαιολογική έρευνα, μοιάζουν με κομμάτια ενός παζλ με πολλά και μεγάλα κενά που δύσκολα μπορεί να συνθέσει κανείς, ακόμα κι αν αφιερώσει, με «ιεραποστολικό ζήλο», όλη του τη ζωή.

Ο αρχαιολογικό χώρος στον Κλείτο
Λιγνιτωρυχείο Νοτίου Πεδίου – ΔΕΗ.

ΤΑ ΣΩΣΤΙΚΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑ, όπως φανερώνουν και οι λέξεις, έχουν ως πρωταρχικό στόχο την διάσωση, μέσω του εντοπισμού, της καταγραφής και της ανασκαφής, όλων των στοιχείων του πολιτισμού που προηγήθηκε της σύγχρονης ζωής και ανάπτυξης. Είναι συνυφασμένα με το έργο πολλών αρχαιολόγων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ιδιαίτερα στο νομό Κοζάνης, ενώ η μελέτη και η ερμηνεία των δεδομένων απαιτεί συνεργασία πολλών εξειδικευμένων επιστημόνων και πολύ – πολύ χρόνο.

ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ οδικές αρτηρίες, λιγνιτωρυχεία, υδροηλεκτρικά έργα και γενικά έργα κοινής ωφελείας με φορέα υλοποίησης το δημόσιο, αλλά και ιδιωτικά έργα μεγάλου προϋπολογισμού. Στις περιπτώσεις αυτές το κόστος της αρχαιολογικής έρευνας βαρύνει τον προϋπολογισμό του έργου. Από την άλλη πλευρά, η Αρχαιολογική Υπηρεσία αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση μιας εκτεταμένης συνήθως σωστικής αρχαιολογικής έρευνας, προσαρμοσμένης στις ιδιαίτερες τεχνικές προδιαγραφές του έργου, με προκαθορισμένα και πιεστικά χρονοδιαγράμματα, που επιβάλλουν συνήθως την απασχόληση αυξημένου αριθμού εργαζομένων, που έφτασαν στην Κοζάνη και τα 700 άτομα, με τη χρονοβόρα διαδικασία και τους περιορισμούς του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, και αναμφίβολα με την ενδεικνυόμενη ανασκαφική μεθοδολογία.

Ο αρχαιολογικός χώρος στους Πύργους
έργα Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP).
ΤΟ 1995 ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ για την Π.Ε. ΚΟΖΑΝΗΣ και την αρχαιολογική έρευνα της περιοχής το πέρασμα σε μια νέα εποχή: των μεγάλων σωστικών ανασκαφών στο πλαίσιο Μεγάλων Δημοσίων Έργων. Η σύγχρονη αυτή αναπτυξιακή δραστηριότητα, που είναι ακόμα σε εξέλιξη, κατέστησε το νομό μια από τις πλέον ερευνημένες περιοχές της Ελλάδας, αλλάζοντας ριζικά την ιστορία του τόπου, την τοπική κοινωνία και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, δεδομένης της μεγάλης κλίμακας των παρεμβάσεων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που εξ αυτού προσλαμβάνει η αρχαιολογική έρευνα.

Παράλληλα, δόθηκε η δυνατότητα να ανασκαφούν ή να ερευνηθούν επιφανειακά, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ολόκληροι οικισμοί αλλά και πολλά μικροπεριβάλλοντα. Τα στοιχεία που ήρθαν και συνεχίζουν να έρχονται στο φως, προώθησαν την αρχαιολογική έρευνα και ιδιαίτερα την προϊστορική, του ελλαδικού και ευρύτερου βαλκανικού χώρου, αποκαλύπτοντας τις ιδιαίτερες πτυχές ενός πανάρχαιου και διαχρονικού πολιτισμού, αναγόμενου στην 7η π.Χ. χιλιετία (6500 π.Χ. περίπου – 8.500 χρόνια πριν από την εποχή μας).

Ο αρχαιολογικός χώρος στην Τούμπα Κρεμαστής Κοιλάδας
έργα Εγνατίας Οδού.
ΣΕ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, η αρχαιολογική έρευνα τη δεκαετία 1995-2005 υπαγορεύτηκε κυρίως από την κατασκευή της Εγνατίας οδού και των κάθετων οδικών αξόνων της. Αντίθετα, η περίοδος από το 2005 μέχρι σήμερα χαρακτηρίζεται κυρίως από τη δραστηριότητα της ΔΕΗ, με υπερδιπλασιασμό του αριθμού των ανασκαφών. Η κοιλάδα της Κίτρινης Λίμνης, όπου αναπτύσσονται τα λιγνιτωρυχεία, η κοιλάδα του μέσου ρου του Αλιάκμονα, με δύο συνεχόμενα Υδροηλεκτρικά Έργα και δύο μικρά λιγνιτωρυχεία, της ΛΑΡΚΟ και της ΜΕΤΕ, καθώς και η βόρεια και δυτική Εορδαία, με βασικό έργο τον Αγωγό Φυσικού Αερίου - TAP, αποτέλεσαν ή συνεχίζουν να αποτελούν το επίκεντρο της αρχαιολογικής έρευνας. Σ’ αυτά ήρθαν να προστεθούν από το 2018 και οι ανασκαφές των έργων ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Αιολικά και Φωτοβολταϊκά Πάρκα).

Στο πλαίσιο αυτό, η τοπική Αρχαιολογική Υπηρεσία μεταβλήθηκε σε ρυθμιστή της τοπικής και όχι μόνο ανεργίας, οι ανασκαφικοί χώροι σε τεράστια εργοτάξια, ενώ το μόνιμο προσωπικό ειδικεύτηκε σταδιακά στην οργάνωση και διεκπεραίωση των μεγάλων αυτών σωστικών ανασκαφών.

ΣΤΙΣ ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ εκπαιδεύτηκαν πολλοί νεότεροι αρχαιολόγοι, σχεδιαστές, συντηρητές και εργάτες ανασκαφής, σε όλα στα στάδια της τεκμηρίωσης του υλικού. Αναδείχθηκαν και μελετώνται σήμερα σημαντικά ζητήματα, όπως η μορφολογία και κοινωνική δομή των οικισμών, οι ιδεολογικές αντιλήψεις των κατοίκων, η μορφογένεση επιχώσεων, η κεραμική, ο εργαλειακός εξοπλισμός, η οικονομία, το παλαιοπεριβάλλον, η ανθρωπολογία, η παλαιογενετική και άλλα.

ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ διαμορφώνουν ένα σύνθετο κοινωνικό και πολιτιστικό τοπίο, στο οποίο η Αρχαιολογική Υπηρεσία καλείται να λειτουργήσει, αναγόμενη σε κεντρικό πολιτισμικό και κοινωνικό φορέα του τόπου, προσδίδοντας στις σωστικές ανασκαφές των Μεγάλων Δημοσίων Έργων τα χαρακτηριστικά ενός ιδιαίτερου τύπου ανασκαφών. Ρυθμοί εργασίας, ανασκαφικοί στόχοι, επιλογές, μεθοδολογία, συμπεριφορές, ακόμα και τα επιστημονικά ερωτήματα, όλα καθορίζονται και προσαρμόζονται στις ανάγκες των έργων, με τη χαρά της ανασκαφής να συνθλίβεται συχνά υπό το βάρος της ανάπτυξης. Η έρευνα χωροθετείται και προωθείται εκεί που κατασκευάζονται τα αναπτυξιακά έργα, φωτίζοντας και παράλληλα θαμπώνοντας κάπως, λόγω της ανισοκατανομής των δεδομένων, την ιστορική βαρύτητα, το ρόλο και τη σημασία κάθε τόπου στο ιστορικό και πολιτισμικό γίγνεσθαι.

ΣΗΜ.: Η αρχαιολογική έρευνα στο πλαίσιο των Μεγάλων Δημοσίων Έργων αποτέλεσε το θέμα Συνεδρίου που διοργάνωσε η Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού το 2017, με τίτλο «Αρχαιολογικές Έρευνες και Μεγάλα Δημόσια Έργα». Τα Πρακτικά του Συνεδρίου είναι υπό δημοσίευση. Στον εν λόγω τόμο θα βρείτε και τα δεδομένα της Π.Ε. Κοζάνης.

Α. Χ.-Μ.

ΠΗΓΗ: ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΟΖΑΝΗΣ, 7.1.2022. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 8.1.2022.

Ευρηματα 8.500 χρονια πριν νομος Κοζανης ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΜΕΓΑΛΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ 7η πΧ χιλιετια 6500 πΧ 8.000 ποντοκωμη 1995 σωστικη ανασκαφη Κοζανη Σουλουκια Λιγνιτωρυχειο ΔΕΗ, Πυργοι Αιανη, αρχαιολογικο μουσειο αιανης Κλειτος