ο Ηρακλής και το λιοντάρι της Νεμέας, Κένταυροι κ.ά.
στην Κίνα
Ο ΤΣΕΝΣΕΝ ΓΙΟΥ, Αρχαιολόγος, στο πλαίσιο του κύκλου μαθημάτων «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ, ΤΕΧΝΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΡΕΥΝΑ» στο ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ του Δήμου Κηφισιάς, παρουσιάζει το θέμα: «Έλληνες θεοί κρυμμένοι στην άμμο της κινεζικής ερήμου: τα ελληνικά στοιχεία στα υφάσματα που βρέθηκαν στην Κίνα»
Λίγα λόγια για το θέμα από
τον ομιλητή:
Το Σιντζιάν (Xinjiang) είναι
η πιο μεγάλη βορειοδυτική επαρχία της σημερινής Κίνας. Γύρω από το λεκανοπέδιο
Ταρίμ που βρίσκεται στο νότιο τμήμα της επαρχίας Σιντζιάν, υπήρχαν πολλές
πόλεις-κράτη στην αρχαιότητα. Επειδή
γειτνιάζει με την Κεντρική Ασία, στην οποία οι αρχαίοι Έλληνες έχουν αφήσει
έντονα ίχνη του ελληνικού πολιτισμού, αναπόφευκτα μεταξύ των αρχαίων λαών που
κατοικούσαν στο Σιντζιάν και των λαών της Κεντρικής Ασίας, αναπτύχθηκαν
εμπορικές επαφές και πολιτιστικές ανταλλαγές.
Σ’ αυτή την απέραντη
βορειοδυτική κινεζική επαρχία από τον 20όν αιώνα. αρχαιολόγοι και εξερευνητές
από πολλές χώρες του κόσμου, έχουν βρει πολλά έργα τέχνης με ελληνικά
καλλιτεχνικά στοιχεία.
Ανάμεσά τους, υπάρχουν μερικά
διάσημα υφάσματα με καθαρά ελληνικά διακοσμητικά μοτίβα. Αυτά είναι:
- Ένα κομμάτι μάλλινου υφάσματος από την περιοχή
του Λαουλάεν (Loulan) στο οποίο απεικονίζεται το όμορφο κεφάλι του θεού Ερμή
και το κηρύκειο, το χαρακτηριστικό σκήπτρο-έμβλημα του θεού.
- Ένα κομμάτι βαμβακερού υφάσματος που βρέθηκε
μέσα σε τάφο στη Νίγια (Niya) στο οποίο αποδίδονται μία θεά που κρατάει στο
χέρι της το κέρας της Αμάλθειας, και το λιοντάρι της Νεμέας.
- Σε ένα άλλο κομμάτι μάλλινου υφάσματος από τάφο των Σακών (*) στον αρχαιολογικό χώρο της πόλης Σαμπούλ Samboul), βλέπουμε τις μορφές ενός Κένταυρου (**) και πιθανώς ενός Έλληνα στρατιώτη.
...........................................
ΣΧΟΛΙΑ Γ. Λεκάκη:
(*) Οι Σάκες ήταν αρχαίο θρακικό ελληνικό φύλο.
(**) Κενταύρους θα βρούμε έως και στην Σρι Λάνκα. - ΔΕΙΤΕ το ΕΔΩ.
...........................................
- Τέλος σ’ ένα καφτάνι από τάφο στον
αρχαιολογικό χώρο του Γινπάεν (Yingpan) απεικονίζεται μία σύνθεση που
αποτελείται από έξι ομάδες γυμνών μορφών Ερώτων μαζί με δεντράκια που μοιάζουν
με ροδιές.
Εστιάζοντας το ενδιαφέρον μας σ’ αυτά τα τέσσερα υφάσματα με ελληνική θεματογραφία και τεχνοτροπία, μπορούμε να προχωρήσουμε σε συγκρίσεις με παρόμοια ευρήματα τόσο από την Κεντρική Ασία και το Σιντζιάν, όσο και με τα ελληνικά πρωτότυπα και να αναγνωρίσουμε τις συγκεκριμένες επιρροές από τους ελληνικούς εικονογραφικούς τύπους.
ΔΕΙΤΕ την ομιλία από την ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Δήμου Κηφισιάς - Υπεύθυνη για το ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, Μαρία - Χριστίνα ΤΣΙΑΜΑ:
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook