«Η Θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Συμβαίνει αθόρυβα κάθε στιγμή. Σε κάθε εποχή. Η Ιφιγένεια αποχωρίζεται πρώτα την αθωότητα συνειδητοποιώντας την σκληρότητα του κόσμου αυτού, κι ύστερα τη ζωή της».
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ, ΕΔΩ.
Την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, παρουσιάζει η Ars Aeterna, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, το Σάββατο 23 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Δίου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 19 και 20 Αυγούστου 2022 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου.
Τους ρόλους ερμηνεύει, ένα σύνολο εξαιρετικών ηθοποιών.
Στο ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών. Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων), Παντελής Δεντάκης (Πρεσβύτης - Αγγελιαφόρος), Ιωάννα Παππά (Κλυταιμνήστρα ), Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας), Ιουλία Γεωργίου, Σοφία Κουλέρα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Ιωάννα Λέκκα, Λένα Μποζάκη, Αγγελική Νοέα, Δανάη Πολίτη, Βικτώρια Φώτα.
Η παράσταση
Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη
δημιουργία δυο διαφορετικών χρονικών επιπέδων. Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος,
όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να
συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου
μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν
καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το
έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού
συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον.
Η νέα μετάφραση του έργου, που υπογράφει η Παναγιώτα
Πανταζή, αποσκοπεί σ’ έναν σύγχρονο λόγο, με έμφαση στην διαβρωτική ειρωνεία
και αμφισημία, αλλά και στην ανάδειξη των λυρικών στοιχείων.
Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος, στοχεύει στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μουσικού έργου, βασισμένου στην Ιφιγένεια.
Το έργο
Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο.
Η Ιφιγένεια θυσιάζεται (*) για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Όμως η μεγαλύτερη θυσία είναι η βίαιη ωρίμανση της ηρωίδας, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον πατέρα της να την προσφέρει στο μαχαίρι του μάντη.
Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο
Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: “είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”; - ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΕΥΡΙΠΙΔΗ, ΕΔΩ.
Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα
συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε
ακόμη: “είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”;
Σε ολόκληρο το έργο το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν, προμηνύοντας τα τρομερά μελλούμενα. Παρόν, παρελθόν και μέλλον συγχωνεύονται μέσα στο έργο, σε μια και μόνη ματωμένη πραγματικότητα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Μετάφραση Παναγιώτα Πανταζή
Σκηνοθεσία Θέμης Μουμουλίδης
Σκηνικό Γιώργος Γαβαλάς
Μουσική Σταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια Νίκη Ψυχογιού
Κίνηση Σεσίλ Μικρούτσικου
Φωτισμοί Νίκος Σωτηρόπουλος
α’ βοηθός σκηνοθέτη Γεωργία Πιερρουτσάκου
β’ βοηθός σκηνοθέτη Νικολέττα Μακρυνόρη
Βοηθός συνθέτη – μουσική διδασκαλία Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου Μαριάννα Παπαγεωργίου
Βοηθός ενδυματολόγου Μπαμπανιώτη Σοφία
Φωτογραφίες Ελίνα Γιουνανλή
Επικοινωνία Ρίτα Σίσιου
Διεύθυνση παραγωγής Σταμάτης Μουμουλίδης
Οργάνωση παραγωγής Χριστίνα Μπάλλα
Παραγωγή: 5η Εποχή Τέχνης, Εταιρεία Τέχνης Ars Aeterna, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου, Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 22.7.2022.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook