Μια αρχαία ελληνική συναυλία κουιντέτου, από την Αίγινα, στο… Λούβρο!!! - του Γ. Λεκάκη

Μια αρχαία ελληνική
συναυλία κουιντέτου,
από την Αίγινα,
στο… Λούβρο!!!

Του Γιώργου Λεκάκη

Η μουσική παράδοση της Αιγίνης είναι μακρά…

Σημειώνω πως ο Γεώργιος (ο Λέσβιος εξ Αγιάσου, 19ος αι.)[1] διδάσκαλος εκκλησιαστικής, συγγραφέας της γραμματικής της μουσικής γραφής του Παλαιού Συστήματος Ψαλτικής (1670-1814)[2], αλλά και επινοητής και συγγραφέας ενός νέου μουσικού συστήματος, το 1827 στην Αίγινα συνέγραψε χειρόγραφα το σύστημα αυτό της μουσικής μεθόδου του και το εδίδαξε σε πλήθος μαθητών. Η Ελληνική Κυβέρνησις απεδέχθη το σύστημά του και με διάταγμα ίδρυσε Μουσική Σχολή στην Αίγινα, όρισε μισθοδοσία στον διδάσκοντα, τριμελή επιτροπή προς επιτήρησιν και προσεκάλεσε τους σπουδαστάς να εγγραφούν δωρεάν! Ο κυβερνήτης Ι. Καποδίστριας εισήγαγε το Λεσβιακό σύστημα και στο εν Αθήναις Ορφανοτροφείο. Αλλά το σύστημα αυτό δεν επικράτησε…

Το 1828 στην Αίγινα ευρίσκουμε και τον ιεροδιάκονο Άνθιμο Εφεσιομάγνη (εκ Μαγνησίας Μικράς Ασίας), μουσικό, ψάλτη και αγιογράφο… Ύμνους έγραψε και ο Αναστάσιος Κεφαλάς (1846 - 1920)[3].

Επίσης, πολλοί μουσικοί ήρθαν εξόριστοι στην Αίγινα[4]

Αιγινήτης ήταν ο χορευτής και χορογράφος, Βαγγέλης Σειληνός, κ.ά. Για να μην αναφέρω πόσοι καλλιτέχνες, λογοτέχνες, ζωγράφοι κλπ. έζησαν στην Αίγινα όπου είχαν ή έχουν ακόμη την οικία τους…

Αλλά ειδικώς η μουσική ιστορία της κρατάει από τα αρχαία χρόνια…

Επιβίωση των αρχαίων Αδωνίων είναι ο Λειδινός που ακόμη γιορτάζεται στην Αίγινα κάθε 14 Σεπτεμβρίου, κι ας «άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς»…

Ο Πίνδαρος ύμνησε Αιγινήτες στους Πυθιονίκους του…

Παρακάτω βλέπετε ένα σύνολο αγαλματιδίων, που βρέθηκαν στην Αίγινα

Απεικονίζει τρεις γυναίκες (που έχουμε συνηθίσει να λέμε «ταναγραίες») με περίτεχνη κόμμωση να παίζουν έγχορδα μουσικά όργανα, μια παρόμοια γυναίκα να χορεύει και να παίζει ρυθμικά κρουστά, και έναν έρωτα με στέμμα, λουλούδια, κλπ. να παίζει επίσης κιθάρα… Ένα κουαρτέτο δηλαδή - που επισήμως είναι εύρημα της... μπαρόκ εποχής!!! - αν όχι κουιντέτο!!! - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Μουσικής Μύησις". Βλέπουμε ιμάτια, πέπλα, χορό, κιθάρες... Δύο γυναίκες με voile (κομμάτι υφάσματος, σαν ένδυση, αλλά με προορισμό μόνο και μόνο να κρύψει ένα μέρος του σώματος) ημίγυμνες, και άλλε δυο ενδεδυμένες με ιματιοφόρεμα… (Το σύμπλεγμα σηκώνει και άλλων πολλών ερμηνειών, αλλά δεν είναι του παρόντος)...

(Τα φτερά του Έρωτα και της δεξιάς μουσικού έχουν ξανακολληθεί – να ήταν το μόνο έγκλημα!)…

Διαστάσεις: 19,5 Χ 12,4 Χ 8  εκατ.

Από πηλό (πορτοκαλί μπεζ) με βαφή (καφέ χρώμα στα μαλλιά, ροζ χρώμα στο στέμμα, σομόν χρώμα σε σάρκα και φτερά, μπλε χρώμα σε ιμάτιο, μαύρη μπογιά στα μάτια και στα φρύδια)…

Έργα τέχνης του 3ου  αι. π.Χ. (250 – 225 π.Χ.).

Άρα γε ευρέθησαν όλα μαζί κάπου, στο ίδιο μέρος, πιθανώς στον ίδιο τάφο, κάτι που θα σήμαινε πως έχουμε να κάνουμε με τάφο μουσικού; Ανδρός ή γυναικός; Εάν ο τάφος περιείχε και άλλους νεκρούς, τότε ίσως είμαστε μπροστά στον πρώτο μαζικό τάφο μουσικών, ίσως από ατύχημα, ναυάγιο, ή κάτι άλλο -  ποιος ξέρει; Εάν δε είναι ευρήματα ενός τάφου, αυτό θα σημαίνει πως υπήρχαν πολλοί μουσικοί (αναλογικά) στην αρχαία Αίγινα, και κυρίως γυναίκες. Πού κατασκευάσθηκαν; Υπήρχε σχετικό εργαστήριο στην Αίγινα, ή εισήχθησαν από αλλού (λ.χ. από την Τανάγρα Βοιωτίας). - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Οι 88 αρχαίες πόλεις της Βοιωτίας". Πού δίνονταν αυτές οι παραστάσεις στην Αίγινα;

Δεν θα τα μάθουμε όμως, ποτέ…


Μετά το αρχαίο σύμπλεγμα "αρχαίας συναυλίας (*)" τραγουδιστριών-Σειρηνών, από την Μεγάλη Ελλάδα (Κάτω / Νότια Ιταλία) του 350 - 300 π.Χ. (που σήμερα δίνει συναυλίες / παραστάσεις, δηλ. ευρίσκεται στο... Getty Villa στις ΗΠΑ!!!) έχουμε και το σύνολο μουσικών της Αίγινας, που δίνει παραστάσεις στο Παρίσι...

(*) Αν και ακριβώς η λέξις συναυλία σημαίνει ταυτόχρονη συνήχηση πολλών αυλών μαζί.

......................................................................................

Διότι ο «προηγούμενος» «ιδιοκτήτης» τους ήταν κάποιος Γαλάνης… από τον οποίο το 1897 τα «αγόρασε» (πράξη παράνομη) του πολλά βαρύ Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι… και τώρα «ανήκουν στο γαλλικό κράτος»… (έτσι νομίζουν)…

Κι ενώ οι μόνοι νόμιμοι ιδιοκτήτες τους, οι Αιγινήτες, δεν τα έχουν δει, αυτά εκτέθηκαν στις εκθέσεις:

- Les Tanagras, visions rêvées d'une autre Grèce, Valence (Externe, Espagne), Centro Cultural Bancaja, 2010,

- Musiques, Madrid (Externe, Espagne), Caixa Forum Madrid, 2018,

- Musiques, Barcelone (Externe, Espagne), Caixa Forum Barcelone, 2018,

- Musiques, Louvre-Lens, 13.9.2017 – 15.1.2018

Το σύνολο ευρίσκεται στην αίθουσα Sully, [AGER] Room 646 - Greek Terracotta Figurines - Hellenistic and Roman Periods (Myrina), Showcase 11 central

Και φυσικά, κανείς, ούτε οι Αιγινήτες, ούτε οι φιλόμουσοι, ούτε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Μουσικών, ούτε βέβαια το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδος, έχουν κάνει κάτι, για να επαναπατρισθούν στην γη, όπου ευρέθησαν – εν προκειμένω στην Αίγινα…

Σημειώνω πως στην Αίγινα πραγματοποιείται κάθε Αύγουστο το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγιναςμε συναυλίες κλασσικής και σύγχρονης μουσικής. Ίσως να είναι μια αρχή, να είναι αυτό το αρχαίο σύνολο μουσικών από την Αίγινα, η φωτογραφία της αφίσας του, και ο επαναπατρισμός τους, το μήνυμά του...

ΠΗΓΗ: Μουσείο Λούβρου, αρ. CA 801, Μύρινα 1868, Συλλογή Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων Λούβρου. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.4.2018.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

- Emerit Sibylle, Hélène Guichard, Jeammet Violaine, Perrot Sylvain, Thomas Ariane, Vendries Christophe, Vincent Alexandre, Ziegler Nele (dir.) «Musiques! Echos de l'Antiquité», cat. exp. (exposition itinérante Lens au Louvre-Lens 13/09/2017-15/01/2018, Barcelone CaixaForum 02/2018-05/2018, Madrid CaixaForum 06/2018-09/2018), Gand, Snoeck : Musée du Louvre-Lens, 2017, σελ. 294, cat. 286

- Jeammet Violaine «La vie quotidienne en Grèce antique: des figurines pour la vie et pour l'au-delà», 2001, σελ. 31

- Hermary Antoine, Cassimatis Hélène, Vollkommer Rainer, Augé Christian, Linant de Bellefonds Pascale, Blanc Nicole, Gury Françoise, «Eros, Amor, Cupido», dans Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae», τ. III, εκδ. Artémis, Ζυρίχη, Ντύσελνμοτρφ, 1986, σελ. 850-1049, εσλ. 909, αρ. 678.

- Besques Simone «Catalogue raisonné des figurines et reliefs en terre-cuite grecs, étrusques et romains III. Epoques hellénistique et romaine, Grèce et Asie Mineure», εκδ. Musées Nationaux, Παρίσι, 1972, σελ. 50, εικ. 59 a, D 285.

Και:

- «Tanagras: figurines for life and eternity, the Musée du Louvre's collection of Greek figurines», cat. exp. (Valence, Centre Culturel Bancaixa, 29 mars - 7 juillet 2010), Valence, Fundacio Bancaixa, 2010, σελ. 175, αρ. 138.

- «Musicas en la antiguedad», cat. exp. (Barcelone (Externe, Espagne), Caixa Forum Barcelone, 2018), 2018, σελ. 223, cat. 250.

- Παπαδόπουλος Γ. «Ιστορική Επισκόπησις της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής από των Αποστολικών χρόνων μέχρι των καθ' ημάς (1-1900 μ.Χ)», Αθήναι, 1904.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Μαθητής του Γεωργίου του Κρητός και του Γρηγορίου Πρωτοψάλτη.

[2] Αναθεωρήθηκε το 1814 - 1815 από την Νέα Μέθοδο των Χρυσάνθου (εκ Μαδύτου), Γρηγορίου του Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου του Χαρτοφύλακος.

[3] Μετέπειτα άγιος Νεκτάριος / Νεκτάριος Πενταπόλεως / Νεκτάριος Αιγίνης από την Σηλυβρία Ανατολικής Θράκης

[4] Όπως ο Παναγιώτης Κοκοντίνης (από το Αμπελοχώρι Βοιωτίας, κλαρινίστας δημοτικής μουσικής), αλλά και συλληφθέντες μουσικοί, όπως ο Ν. Άσιμος, κ.ά.


ελληνικη συναυλία, κουαρτετο, Αιγινα, Λουβρο αγαλματιδιο γυναικες ταναγραια περιτεχνη κομμωση εγχορδο μουσικο οργανο, γυναικα χορος ρυθμικο κρουστο ερωτας ερως στεμμα, λουλουδια, κιθαρα ιματιο, πεπλο, χορευτρια, κιθαρες, voile υφασμα ενδυση, σωμα φτερα εγκλημα πηλος βαφη καφε χρωμα μαλλια, ροζ σομον σαρκα πτερα, μπλε ιματια μαυρο μπογια ματια φρυδια εργο τεχνης 3ος αιωνας πΧ 250 – 225 ταφος, μουσικου νεκρος, μαζικος ταφος μουσικων, ατυχημα, ναυαγιο, ευρηματα ταφη μουσικοι γυναικα εργαστηριο εισαγωγη Ταναγρα Βοιωτιας βοιωτια ωδειο θεατρο ιδιοκτητης Γαλανης 1897 αγορα Μουσειο Λουβρου Παρισι γαλλικο κρατος γαλλια Αιγινητες, εκθεση βαλενθια Μαδριτη Βαρκελωνη τερακοτα φιλομουσοι, Πανελληνιος Συλλογος Μουσικων, ΠΜΣ υπουργειο Πολιτισμου Ελλαδα επαναπατρισμος ειδωλια ειδωλιο αρχαιο συμπλεγμα αρχαια συναυλια τραγουδιστρια Σειρηνα Μεγαλη Ελλαδα Κατω / Νοτια Ιταλια 350 - 300 πΧ συναυλιες / παραστασεις, γκεττυ γκετυ γκεττι γκετι Getty Villa ΗΠΑ συνολο μουσικων Αιγινας, παρασταση Παρισι κουαρτετο ευρημα μπαροκ εποχη 4 κιθαρες τεσσερις τεσσερεις κουιντετο ημιγυμνη, ενδεση ιματιοφορεμα αυλος αυλοι αυγουστος Διεθνες Μουσικο Φεστιβαλ Αιγινας, συναυλιες κλασσικη συγχρονη μουσικη παραδοση Γεωργιος ο Λεσβιος Αγιασος Αγιασω λεσβου λεσβος, 19ος αιωνας διδασκαλος δασκαλος εκκλησιαστικη, συγγραφεας γραμματικη της μουσικης γραφης γραφη Παλαιο Συστημα Ψαλτικη 1670 1814 επινοητης συγγραφη νεο μουσικο 1827 χειρογραφο μεθοδος μαθητης Ελληνικη Κυβερνησις κυβερνηση διαταγμα Μουσικη Σχολη μισθοδοσια μισθος διδασκων, τριμελης επιτροπη επιτηρηση σπουδαστης εγγραφη δωρεαν κυβερνητης Καποδιστριας Λεσβιακο εν Αθηναις Ορφανοτροφειο αθηνα 1828 ιεροδιακονος Ανθιμος Εφεσιομαγνης Μαγνησια Μικρα Ασια ψαλτης αγιογραφος υμνος Κεφαλας 1846 - 1920 εξοριστοι εξορια εξοριστος Αιγινητης χορευτης χορογραφος, Σειληνος, καλλιτεχνες, λογοτεχνες, ζωγραφοι αρχαια επιβιωση Αδωνια αδωνις αδωνης Λειδινος εθιμο εθιμα γιορτη 14 Σεπτεμβριου, Πινδαρος Αιγινητες Πυθιονικος Πυθιονικοι πυθια Γεωργιος Κρητας Κρης Κρητικος Γρηγοριος Πρωτοψαλτης Αναθεωρηση 1814 - 1815 Χρυσανθος Μαδυτος Χουρμουζιος Χαρτοφυλακας Χαρτοφυλαξ, αγιος Νεκταριος / Νεκταριος Πενταπολεως / Σηλυβρια Ανατολικη Θρακη Κοκοντινης Αμπελοχωρι θηβας Βοιωτιας, κλαρινιστας δημοτικη μουσικη συλληψη Ασιμος, θηβα Βοιωτια, κλαρινο Παπαδοπουλος Ιστορικη Επισκοπησις της Βυζαντινης Εκκλησιαστικης Μουσικης απο των Αποστολικων χρονων μεχρι των καθ' ημας 1900 μΧ 1904 Βυζαντινη Βυζαντιο

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ