«Πιείτε για να ζήσετε για πάντα»! Αρχαίο υάλινο σκεύος με ελληνική επιγραφή βρέθηκε στην… Σλοβενία! - του Γ. Λεκάκη

«Πιείτε για να ζήσετε για πάντα»! Αρχαίο υάλινο σκεύος με ελληνική επιγραφή βρέθηκε στην… Σλοβενία!

Του Γιώργου Λεκάκη

Κοσμήματα, δοχεία, βαλσαμάρια, κανάτες, πιάτα, φλυτζάνια, καράφες, βιτρώ, κουτάλες, πολυέλαιοι. Κυματιστά, λαμπερά, εύθραυστα, πολύχρωμα, αριστοτεχνικά φιλοτεχνημένα, εκπληκτικά όμορφα και, πάνω απ' όλα, αρχαία, τα αρχαιότερα υάλινα αντικείμενα της συλλογής του Μουσείου Πόλης της Λιουμπλιάνα είναι χιλιάδων ετών! Η αποστολή του μουσείου είναι να διατηρήσει την κινητή κληρονομιά του… Η συλλογή γυαλιού του Μουσείου καλύπτει μια τεράστια χρονική περίοδο, με τα πρώτα αντικείμενα να είναι δύο μπλε χάντρες από την Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου και το πιο πρόσφατο ένα ποτήρι σαμπάνιας από την αλλαγή της τρίτης χιλιετίας…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΣΛΟΒΕΝΙΑ. ΕΔΩ.

Για να γιορτάσουμε το Διεθνές Έτος Γυαλιού, επιλέξαμε από τα περισσότερα από 14,000 υάλινα αντικείμενα της συλλογής μας εκείνα που αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις ιστορίες της Λιουμπλιάνας και μαρτυρούν την ικανότητα του δημιουργού και την υπεροχή του καλλιτέχνη. Περιλαμβάνουν τόσο ανεκτίμητα αντικείμενα που ήρθαν στο φως απροσδόκητα κατά την διάρκεια πρόσφατων αρχαιολογικών ανασκαφών όσο και εκείνα που μας ξυπνούν ενδιαφέρον και για το γυαλί.

Ξεχωρίζει ένα μπλε μπωλ, υστερορωμαϊκών χρόνων, με την ελληνική επιγραφή «Πιείτε για να ζήσετε για πάντα, για πολλά χρόνια»!

Η συλλογή γυάλινών μας, έχει πυρήνα από ρωμαϊκών χρόνων υάλινα, που ανακαλύφθηκε από το βόρειο νεκροταφείο της αρχαίας ελληνικής πόλεως Ημόνας[1] που έκτισε ο Ιάσων, κατά την διάρκεια των ανασκαφών που διεξήγαγε η Ljudmila Plesničar Gec την δεκαετία του 1960. Από τα αντικείμενα που ανακαλύφθηκαν εκείνην την εποχή, το πιο ελκυστικό οπτικά είναι ένα πλήρως διατηρημένο κύπελλο από σκούρο μπλε υαλί, διακοσμημένο με πολύχρωμες κηλίδες, το οποίο εξακολουθεί να μας αιχμαλωτίζει με την εκπληκτική ομορφιά και την ακριβή του δεξιοτεχνία.

Το υαλί ήταν το πρώτο τεχνητό υλικό που προκάλεσε τον ενθουσιασμό των Ρωμαίων και ήταν ιδιαίτερα επιδέξιοι στην χρήση του. Καθώς προχωρούσαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές, όλο και περισσότερα υάλινα αντικείμενα προστέθηκαν στην αρχική συλλογή μονόχρωμων ή πολύχρωμων ποτηριών, κύπελλων και βαλσαμαριών. Οι πρόσφατες ανασκαφές έχουν εμπλουτίσει περαιτέρω την συλλογή από ρωμαϊκό γυαλί του μουσείου. Άλλα ανακαλύφθηκαν κάτω από το Gosposvetska cesta, το 2018, και είναι τώρα μέρος της μόνιμης έκθεσης του Εθνικού Μουσείου Σλοβενίας.

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Έτους Γυαλιού, από τον Φεβρουάριο του 2022, οι επισκέπτες του Μουσείου Πόλης της Λιουμπλιάνα θα μπορούν να δουν τα αντικείμενα της ρωμαϊκής εποχής που ανακαλύφθηκαν κάτω από το Dunajska cesta το 2021: Εντυπωσιακά υάλινα αγγεία, σχεδόν άθικτα, που τοποθετήθηκαν στους τάφους των πλούσιων κατοίκων της Ημόνας, πριν από περίπου 2.000 χρόνια.

Άλλα υάλινα αντικείμενα που χρονολογούνται στα τέλη του 16ου και στις αρχές του 17ου αιώνα αφηγούνται μια διαφορετική εποχή και αντικατοπτρίζουν τις αλλαγμένες πεποιθήσεις των κατοίκων της περιοχής. Ένα επιχρυσωμένο ποτήρι σε ένα λεπτό στέλεχος, για παράδειγμα, φέρει την επιγραφή «Deus propitius esto mihi» (Δία[2], ελέησόν με), ενώ ένα μπουκάλι για αγιασμό του 18ου αιώνα είναι διακοσμημένο με μοτίβο περιστεριού, που συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα.

Μια όμορφη θήκη καπνού του 19ου αιώνα, κεντημένη με υάλινες χάντρες, θα πρόσφερε μάλλον πιο κοσμική απόλαυση στον ιδιοκτήτη της.

Από το 1880 έως το 1920, το υαλί χρησιμοποιήθηκε επίσης ως φορέας για τα αρνητικά των φωτογραφιών.

Οι αρτ νουβώ πολυέλαιοι με τις κρεμαστές υάλινες ράβδους και τα μενταγιόν από χάντρες δεν έχουν χάσει τίποτε από την ομορφιά τους. Η συλλογή μας μπορεί επίσης να υπερηφανεύεται για έργα τέχνης από υαλί, όπως ένα φθορίζον γλυπτό από πλεξιγκλάς, που δημιουργήθηκε από τον Dušan Tršar το 1984.

Άλλα όπως βάζο, φτιαγμένο από το υαλουργείο Steklarna Rogaška, κλπ.

ΠΗΓΗB. Županek και U. Karer - ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΛΟΒΕΝΙΑΣ.

- Plesničar Gec L. «Steklene zajemalke iz severnega emonskega grobišča», Arheološki vestnik 25, 1974 (1976), σελ. 35–38.

- Lazar I. «Čaša s slikanim okrasom iz Emone (Ljubljana)» στο Lazar, I. εκδ. Drobci antičnega stekla, Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Inštitut za dediščino Sredozemlja, Založba Annales, σελ. 43–46, 2004.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Η Ημόνα προέρχεται από την Αιμονία χώρα, που αντιστοιχούσε - κατά προσέγγιση - στην σημερινή Θεσσαλία και επήρε το όνομά της από την Αιμόνη, η οποία στην ελληνική μυθολογία ήταν θυγατέρα του Δευκαλίωνος και της Πύρρας, άρα αδελφή του Έλληνα.

[2] Η λέξις Δίας έγινε Deus λέξη που στην εξέλιξη σημαίνει θεός!


Πιειτε για να ζησετε για παντα αρχαιο υαλινο σκευος αρχαια ελληνικη επιγραφη Σλοβενια Κοσμηματα, δοχεια, βαλσαμαρια, κανατες, πιατα, φλυτζανια, καραφες, βιτρω, κουταλες, πολυελαιοι, Κοσμημα, δοχειο, βαλσαμαριο, κανατα, πιατο, φλυτζανι, καραφα, βιτρο, κουταλα, πολυελαιος υαλινα γυαλινο γυαλινα γυαλι αντικειμενα συλλογη Λιουμπλιανα κινητη κληρονομια γυαλι γαλαζια μπλε χαντρα Πρωιμη Εποχη Σιδηρου ποτηρι σαμπανιας σαμπανια Διεθνες ετος Γυαλιου, δημιουργος καλλιτεχνης αρχαιολογια ανασκαφη μπωλ, υστερορωμαικα χρονια Πιοτο ποτο ρωμαικα νεκροταφειο ελληνικη πολη Ημονα Ιασων, ιασονας ανασκαφες 1960 κυπελλο σκουρο διακοσμηση πολυχρωμη κηλιδα ομορφια δεξιοτεχνια υαλουργια τεχνητο υλικο Ρωμαιοι μονοχρωμο πολυχρωμο ποτηρι Gosposvetska cesta, 2018, Εθνικο Μουσειο Σλοβενιας 2022, Dunajska cesta 2021 αγγειο αθικτο ταφος 2.000 χρονια πριν 16ος 17ος αιωνας μΧ πεποιθηση επιχρυσωμενο ποτηρια στελεχος, Deus propitius esto mihi Δια ελεησον με φυαλη μπουκαλι αγιασμος 18ος περιστερι συμβολο αγιο Πνευμα θηκη καπνος 19ος κεντημα υυαλινες χαντρες, κοσμικη απολαυση 1880 1920, αρνητικο φωτογραφιας φωτογραφια αρτ νουβω πολυελαιοι κρεμαστη υαλινη ραβδος μενταγιον φθοριζον γλυπτο πλεξιγκλας, Trsar τρσαρ 1984 βαζο, υαλουργειο Steklarna Rogaska, στεκλαρνα ρογκασκα Αιμονια χωρα, Θεσσαλια Αιμονη, ελληνικη μυθολογια θυγατερα Δευκαλιωνας Δευκαλιων Πυρρα Ελληνας ντεους θεος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ