Αυλοί από οστά λάμα, για να μείνει στην μνήμη η φωνή ενός ζώου-ευεργέτη! - του Γ. Λεκάκη

Αυλοί από οστά λάμα,
για να μείνει στην μνήμη
η φωνή ενός ζώου-ευεργέτη!

Του Γιώργου Λεκάκη

Η μουσική είναι αναπόσπαστο μέρος πολλών από τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής και είναι ένας ισχυρός τρόπος δημιουργίας κοινοτικών δεσμών.

Όμως η σημασία ενός μουσικού οργάνου δεν βρίσκεται μόνον στα γεγονότα, όπου παίζεται, και στον ήχο που παράγει. Προέρχεται επίσης από το άτομο που το φτιάχνει (και την ενέργειά του) και τα υλικά από τα οποία έχει κατασκευαστεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Μουσικής μύησις".

Για τους κατοίκους του χωριού La Real στις Περουβιανές Άνδεις, τα υλικά που χρησιμοποίησαν για την δημιουργία πνευστών αντανακλούν μια βαθειά σύνδεση, τόσο με τους ζωντανούς, όσο και με τους νεκρούς και με τα ζώα, που είχαν κεντρικό ρόλο στην ζωή τους.

«Το να παίζεις μουσική ήταν μια συλλογική δραστηριότητα, κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου. Τα μουσικά όργανα κατασκευάζονταν από πολλά μέλη μιας κοινότητας», λέει η αρχαιολόγος Al. Alaica (Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας). «Χρησιμοποιούσαν υλικά, όπως οστά καμηλοειδών, στα οποία είχαν πρόσβαση και που ήταν σημαντικά για αυτούς». Μερικά από αυτά τα όργανα θάφτηκαν στην εν συνεχεία μαζί με τους νεκρούς.

Καμηλοειδή, όπως τα λάμα[1], ήταν η κύρια πηγή κρέατος για τους ανθρώπους του La Real, καθώς και ινών και δέρματος για ρούχα. Οι βοσκοί μεγάλωσαν αυτά τα ζώα από την γέννησή τους. Η σφαγή τους ήταν, πιθανότατα, μέρος μιας κοινής εορτής. «Θα είχαν ζήσει με αυτά τα ζώα και θα τα γνώριζαν καλά συλλογικά, και ίσως ακόμη και ατομικά», λέει η κ. Alaica. «Κάθε ένα από τα μουσικά πνευστά όργανα από οστά λάμα, από το χωριό La Real, αντιπροσωπεύει σχεδόν σίγουρα ένα κοινό γεύμα. Έτσι η ταυτότητα ενός ζώου παρέμενε γνωστή, καθ’ όλην την διάρκεια της εκδήλωσης, και η «φωνή» κάθε ζώου, έμενε στην συλλογική μνήμη, με τους ήχους που έβγαζε το όργανο από το κόκκαλό του».

Τα όργανα αυτά έχουν μήκος από 5,85 – 9,9 εκατ.
και κατασκευάσθηκαν από το 600 έως το 1000 μ.Χ.
Κάθε ένα απ’ αυτά, δεν ήταν ένα απλό μουσικό όργανο.
Αλλά κατασκευαζόταν για να μείνει στην μνήμη ενός ζώου-ευεργέτη.

Αξίζει να σημειωθεί πως:

            - η μετάβαση από τον τρόπο ζωής των κυνηγών-τροφοσυλλεκτών στην ευρέως διαδεδομένη γεωργία στην περιοχή, ήταν δυνατή μόνο με χρήση της κοπριάς των λάμα[1], ως λίπασμα![2] Χρήση των καμηλοειδών hueques στο αλέτρι παρατηρήθηκε και από τους ιθαγενείς Μαπούτσε / Αραουκάνους του νησιού Μότσα[3].

            - οι Moche του Περού, συχνάκις τοποθετούσαν λάμα[1], και μέρη λάμα[1], στις ταφές σημαντικών ανθρώπων, ως προσφορές ή προμήθειες για την μετά θάνατον ζωή και απεικόνιζαν λάμα αρκετά ρεαλιστικά στα κεραμικά τους.

            - στην Αυτοκρατορία των Ίνκα, τα λάμα[1], ήταν τα μόνα θηρία μεταφοράς φορτίου – ειδικώς στα ορυχεία του Ποτόσι. Για τους ευγενείς των Ίνκα, το λάμα είχε συμβολική σημασία και ειδώλια λάμα[1], συχνά θάβονταν μαζί με τους νεκρούς. Η θεότητα των Ίνκα Urcuchillay απεικονίσθηκε με την μορφή ενός πολύχρωμου λάμα. Οι μεγάλοι αριθμοί λάμα που βρέθηκαν στα νότια υψίπεδα του Περού, ήταν ένας σημαντικός παράγοντας στην άνοδο της Αυτοκρατορίας των Ίνκα.[4] Η μέγιστη έκταση της Αυτοκρατορίας των Ίνκα συνέπεσε, κατά προσέγγιση, με την μεγαλύτερη κατανομή των αλπακά και των λάμα[1], στην προ-κολόμβου Αμερική.

            - στην Νότια Αμερική, τα λάμα[1], εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ως φορτηγά θηρία, καθώς και για την παραγωγή φυτικών ινών και κρέατος. Από τα τέλη του 18ου αιώνα, μόνον οι Μαπούτσε από την Mariquina και το Huequén εξέτρεφαν το ζώο.

Θάβοντας ένα όργανο, οι άνθρωποι της La Real εξασφάλιζαν ότι αυτή η φωνή δεν θα ακουγόταν πλέον. «Ο ίδιος ο τρόπος με τον οποίο αποβάλλεται η αναπνοή για να δημιουργηθεί ήχος σε ένα πνευστό όργανο, είναι, με τον δικό της τρόπο, μια ωδή στους νεκρούς», λέει η κ. Alaica.

Ακούσετε μερικά από τα πνευστά αυτά, ΕΔΩ.

ΠΗΓΗ: J. A. Lobell «Artifact», AJA, Μάρτ./Απρ. 2023. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.3.2023.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Llama, Lama glama.

[2] Βλ. Alex Chepstow-Lusty.

[3] Από τον Ολλανδό καπετάνιο Joris van Spilbergen το 1614 – βλ. Juan Ignacio Molina.

[4] Βλ. Carl Troll.

Αυλοι οστα λαμα, μνημη φωνη ζωο ευεργετης ζωη κοινοτικοι δεσμοι μουσικο οργανο ηχος ατομο υλικα κατασκευη χωριο La Real λα ρεαλ Περουβιανες ανδεις, περου υλικο πνευστο συνδεση, ζωντανος νεκρος ζωα, συλλογικη δραστηριοτητα, μουσικα οργανα κοινοτητα αρχαιολογος οστο οστουν καμηλοειδη, νεκροι καμηλοειδες, πηγη κρεας ανθρωπος ινα δερμα ρουχα ρουχο βοσκος σφαγη κοινη εορτη γιορτη πνευστα κοινο γευμα ταυτοτητα εκδηλωση φωνη ηχοι κοκκαλο 600 1000 μΧ 6ος 7ος 8ος 9ος 10ος 11ος αιωνας ευεργεσια κυνηγοι τροφοσυλλεκτες γεωργια κοπρια λιπασμα χουεκες χουεκουες hueques αλετρι ιθαγενεις Μαπουτσε / Mapuche Mapuches / Αραουκανοι νησι Μοκα / Mocha μοτσα μοτσε Moche ταφη ανθρωποι προσφορα προμηθεια μετα θανατον ζωη θανατο θανατος απεικονιση ρεαλισμος κεραμικη Αυτοκρατορια των ινκα, θηριο μεταφορα φορτιο ορυχειο Potosí / Ποτοσι ευγενεις συμβολο ειδωλιο θεοτητα ινκας ουρκουσιλλαυ ουρκουσιλλαι ουρκουσιλαυ ουρκουσιλαι Urcuchillay μορφη πολυχρωμο υψιπεδο αλπακα Αμερικη νοτια νοτιος φορτηγο θηρια παραγωγη φυτικες ινες κρεατος 18ος μαρικινα μαρικουινα Mariquina χουεκουεν Huequen εκτροφη Llama, Lama glama Ολλανδος ολλανδια καπετανιος Spilbergen σπιλμπεργκεν 1614 ενεργεια καμηλα καμηλες αλπακας
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ