ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ άποψη της Κωνσταντινουπόλεως, του 1687! - του Γ. Λεκάκη

ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ άποψη
της Κωνσταντινουπόλεως,
του 1687!

Του Γιώργου Λεκάκη

Στο ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΟ έργο του Thomas Astaler(*) «Cyaneae, oder die am Bosphoro Thracico ligende hohe Stein-Klippen, von welchen zu sehen seyn, gegen Mittag das Vor-Meer Propontis, mitternachts aber das Schwartze-Meer, Pontus Euxinus, mit denenselben umbligenden Ländern, wie auch denen beeden Königlichen Insulen Cypern und Candien, darinnen befindtlichen Stätten, Vestungen, Bergen, Wassreflüssen, Thieren, Vöglen, Fischen, Früchten, Antiquitäten und Raritäten», το οποίο εξεδόθη στο Άουγκσμπουργκ / Augsburg Γερμανίας, για τον Jacob Enderlin(**), το 1687, υπάρχει μία εξ ίσου σπάνια άποψις της Κωνσταντινουπόλεως.

Το έργο αναφερόταν στις Κυανέες Πέτρες του θρακικού Βοσπόρου, την προθάλασσα Προποντίδα, την Μαύρη Θάλασσα / Εύξεινο Πόντο, αλλά και τα νησιά της Κύπρου και της Κρήτης / Κάντιας. Ανάφερε τοποθεσίες, φρούρια, βουνά, ποτάμια, ζώα, πουλιά, ψάρια, φρούτα, σπάνια είδη, και φυσικά αρχαιότητες.

Η α΄ έκδοσις ήταν σε σχήμα 8ο (159 x 90 χλστ.), και είχε 74 σελίδες.

Δίχρωμος τίτλος, και 28 χαλκογραφίες εκτός κειμένου (21 αναδιπλούμενες).

ΠΗΓΗ: VD17 23:279658Z, Ioannou σελ. 157. Βέργος 7.4.2020. Γ. Λεκάκης «Ελληνικη Βιβλιογραφια». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.4.2020.

(*) Ως «Astaler» αναφέρονται στην ιστορία της τέχνης, από τον 14ο αιώνα διάφοροι εικαστικοί καλλιτέχνες. Πρώτος και πιο διάσημος ένας αγνώστου ονόματος ζωγράφος γυαλιών (αναφέρεται περιφραστικά ως «Master of the Astaler»). Επήρε αυτό το παρατσούκλι, από τα παράθυρα που ζωγράφισε το 1395, για λογαριασμό του Δημάρχου Astaler, στην πρώτη Εκκλησία Γυναικών / Frauenkirche στο Μόναχο! Μερικά από αυτά σώζονται ακόμη και χρησιμοποιούνται έως και τώρα στα παράθυρα των παρεκκλησιών της χορωδίας του διαδόχου κτηρίου! Λόγω των ομοιοτήτων του ύφους τους, το βιτρώ του «Παράθυρου του Πάθους» στο παρεκκλήσι Gertrud του καθεδρικού ναού του Augsburg και του παράθυρου του Hornbeck στην εκκλησία των βενεδικτίνων στο Freising αποδίδονται στον ίδιο καλλιτέχνη και το εργαστήριό του. Μετά απ’ αυτόν δημιουργήθηκε όρος στην υαλοζωγραφική.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

            - Paul Frankl «Der Meister des Astalerfensters von 1392 in der Münchner Frauenkirche (= Denkmäler deutscher Kunst Sekt. 3: Malerei. Abt. 2)», Deutscher Verein für Kunstwissenschaft, Βερολίνο, 1936.

           - Helmuth Stahleder «Beiträge zur Geschichte Münchner Bürgergeschlechter im Mittelalter. Die Astaler, Katzmair, Scharfzahn, Tulbeck», στο Oberbayerisches Archiv, 113, 1989.

            - «Meister des Astaler-Fensters» στο Hans Vollmer (εκδ.): Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Begründet von Ulrich Thieme und Felix Becker, τ. 37: Meister mit Notnamen und Monogrammisten. E. A. Seemann, Λειψία, 1950.

(**) Γερμανός χαράκτης και εκδότης. Το 1686 εδημιούργησε ένα χαρακτικό που απεικονίζει την Άρτα με το Τζαμί του Σουλτάνου Μεχμέτ.

υαλογραφος υαλογραφια γυαλογραφος γυαλογραφια ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΟ εργο ασταλερ Astaler αουγκσμπουργκ / Augsburg Γερμανιας, γερμανια εντερλιν Enderlin 1687, Κωνσταντινουπολις Κυανεες Κυανεαι Κυανες Πετρες θρακικος Βοσπορος, προθαλασσα Προποντιδα, Προποντις Μαυρη Θαλασσα / Ευξεινος Ποντος, νησια Κυπρος νησι Κρητη Καντια φρουριο βουνο, ποταμι ζωο, πουλι, ψαρι, φρουτο σπανια ειδη, αρχαιοτητες εκδοσις χαλκογραφια ιστορια τεχνης, 17ος 14ος αιωνας εικαστικοι καλλιτεχνες αγνωστος ζωγραφος γυαλι υαλι Master of the Astaler παρατσουκλι, παραθυρο 1395, Δημαρχος πρωτη Εκκλησια Γυναικων / γυναικα γυναικες Frauenkirche Μοναχο βαυαριας βαυαρια παραθυρα παρεκκλησι χορωδια κτηριο υφος βιτρο βιτρω Παραθυρο του Παθους γκερτρουντ γερτρουδη Gertrud καθεδρικος ιερος ναος χορνμπεκ Hornbeck εκκλησια βενεδικτινοι φραιζινγκ Freising καλλιτεχνης εργαστηριο υαλοζωγραφικη εικαστικα Γερμανος χαρακτης εκδοτης εκδοση 1686 χαρακτικο Αρτα Τζαμι τεμενος Σουλτανος Μεχμετ
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ