Αρχαίος πλακούς (κέικ) με μέλι, φρούτα, πιπέρι και ξηρούς καρπούς (καρύδια Θάσου-Πόντου) από την Καππαδοκία - του Χρυσίππου

Αρχαίος πλακούς (κέικ)*
με μέλι, φρούτα, πιπέρι
και ξηρούς καρπούς
(καρύδια Θάσου και Πόντου)
από την Καππαδοκία

Του Χρυσίππου, από τα Τύανα Καππαδοκίας

Πάρε καρύδια της Θάσου και του Πόντου και αμύγδαλα και παπαρούνα. Ψήσε τα φροντίζοντάς τα καλά, βάλε τα σε καθαρό γουδί και κοπάνισέ τα με φροντίδα.

Ανάμειξε τα φρούτα και μάλαξέ τα με βρασμένο μέλι, βάλε αρκετό πιπέρι και μάλαξέ τα.

Παίρνει μαύρο χρώμα εξ αιτίας της παπαρούνας.

Άπλωσέ το και κάνε το τετράγωνο.

Έπειτα τρίψε λευκό σουσάμι και μάλαξέ το με μέλι βρασμένο.

Σήκωσε δύο σκεύη. Βάλε το ένα από κάτω και το άλλο από πάνω, ώστε το μαυρισμένο μέρος να μπει στην μέση, και ρύθμισέ το καλά.

ΠΗΓΗ: παρατίθεται από τον Αθηναίο (647f).

(*) Αυτό που λέμε σήμερα cake / κέικ είναι ο αρχαίος ελληνικός πλακοῦς άρτος (< πλακόεις - εσσα - εν, πλαξ, πλάκα, πλακωτόν > λατ. placenta, plat, κλπ.) διότι ψηνόταν σε πλάκα, μαζί με αλεύρι αναμεμειγμένο με αυγά, γάλα, καρύδια και μέλι. Το διόγκωναν με ζύθο (μπύρα). 'Ηταν είδος εδέσματος, σαν την πίττα. Ήταν δηλ. ένα πλατύ ζυμαρικό. Και ο ο σπερματικός τύπος της μολόχας, ἴσως ο ἔχων τὸ σχῆμα τοῦ σπόρου μαλάχης / μολόχας. - βλ. Αριστοφ, Ἀθήν. 58Ε και 14.645d. Θεοδοσ. Can. p.3 H. Φαν. Hist. 29, Ar. Ach. 1125, cf. Alex. 22 (pl., hex.), Ath. AP 6.155 (Theodorid.).



Αρχαιο κεικ μελι ξηροι καρποι καρυδια Θασος Ποντος Καππαδοκια καρυδι αμυγδαλο παπαρουνα ψησιμο γουδι κοπανισμα φροντιδα φρουτα φρουτο μαλαξη βρασμενο βρασιμο πιπερι μαυρο χρωμα τετραγωνο λευκο σουσαμι σησαμος σησαμι σκευος Χρυσιππος Τυανα Καππαδοκιας, Αθηναιος δειπνοσοφιστες cake αρχαιος ελληνικος πλακους αρτος πλακοεις πλακοεσσα - πλακοεν, πλαξ, πλακα, πλακωτον πλακωτο αλευρι αυγα αυγο γαλα, διογκωτικο ζυθος μπυρα μπιρα ειδος εδεσμα πιτα πιττα πλατυ ζυμαρικο λατινικα placenta πλασεντα σπερματικος τυπος σπερμα μολοχα σχημα σπορος μαλαχη Αριστοφανης

Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ