«Τα Μυστικά του Θησαυροφυλακίου» από ανασκαφές στην Αχαΐα, που φυλάσσονται στο «άβατον» του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών

«Τα Μυστικά του Θησαυροφυλακίου»
από ανασκαφές στην Αχαΐα,
που φυλάσσονται στο «άβατον»
του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας διοργανώνει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών την περιοδική έκθεση με τίτλο: Τα Μυστικά του Θησαυροφυλακίου.

Από τις 24 Νοεμβρίου 2023 έως τα τέλη Μαρτίου 2024 στην έκθεση θα εκτίθενται πολύτιμα ευρήματα από ανασκαφές στην Αχαΐα, που φυλάσσονται στον «άβατο» χώρο του Θησαυροφυλακίου της.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε δύο άξονες:

Αφ’ ενός παρουσιάζονται χρυσά και ασημένια κοσμήματα υψηλής αρχαιολογικής και καλλιτεχνικής αξίας, που φέρνουν στο προσκήνιο όχι μόνο την οικονομική ευμάρεια της τοπικής αριστοκρατίας, πολύ πριν ιδρυθεί η ρωμαϊκή αποικία στην Πάτρα, αλλά και μια αλυσίδα πολιτισμικών και τεχνογνωστικών αλληλεπιδράσεων που απλώνεται ως τα βάθη της Ανατολής.

Αφ’ ετέρου, θησαυροί χρυσών και ασημένιων νομισμάτων από τις ιστορικές περιόδους της Αχαϊκής Συμπολιτείας, της ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, των δόγηδων της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, αλλά και της Οθωμανοκρατίας, σκιαγραφούν κοινωνικές συνθήκες και πολιτικο-οικονομικές κρίσεις που επέβαλαν την απόκρυψή τους.

Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην έκθεση φυλάσσονται στο θησαυροφυλάκιο της Εφορείας, διαχωρισμένα ως ερίτιμα ευρήματα ανασκαφών. Αποκαλύπτονται για πρώτη φορά στο κοινό για να φωτίζουν διαχρονικά μερικές ιδιαίτερες στιγμές της αρχαίας Αχαΐας αλλά και τις συγκεκριμένες συγκυρίες, που οδήγησαν στη συσσώρευση πλούτου και ώθησαν στο απόγειο την καλλιτεχνική δημιουργία σε εξεζητημένα και σπάνια υλικά. Αντανακλούν κατ’ εξοχήν τους ελληνιστικούς χρόνους (3ος-2ος αι. π.Χ.) και απηχούν την πληθωρική αισθητική της εποχής και την ευρωστία της αστικής τάξης των Πατρών. Δεν λείπουν φυσικά τα διαχρονικά δείγματα της πολύτιμης αυτής μικροτεχνίας, με τα παλαιότερα να χρονολογούνται από τα μυκηναϊκά χρόνια

ΕΠΑΝΩ: Χρυσό σκουλαρίκι με φυτικό διάκοσμο των ύστερων αρχαϊκών-κλασσικών χρόνων. ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Χρυσό δακτυλίδι με απολήξεις κεφαλών φιδιών. ΔΕΞΙΑ: Χρυσό δακτυλίδι με έγγλυφο ιππόκαμπο των ελληνιστικών χρόνων.

Το κόσμημα και η κοσμηματική τέχνη σε χρυσό, ασήμι και πολύτιμους λίθους εκπροσωπούν την αίγλη και τη δύναμη των ανώτερων στρωμάτων της κοινωνικής πυραμίδας. Είναι ο αδιαμφισβήτητος δείκτης της οικονομικής ευρωστίας, της επίδειξης, του γοήτρου και του υψηλού κοινωνικού κύρους. Παράλληλα, αντιπροσωπεύουν την αισθητική της εποχής, συνδέονται με τα προσωπικά βιώματα, τις θρησκευτικές δοξασίες και τη μεταθανάτια ζωή, τη δεισιδαιμονία και γενικότερα με τις αντιλήψεις κάθε περιόδου.

Λεπτομέρεια χρυσού βραχιολιού με κεφαλές Ερώτων.

Τα στέρεα και εξεζητημένα κοσμήματα ήταν κοσμικά, προορισμένα δηλαδή να φοριούνται εν ζωή. Ορισμένα από αυτά που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι απλά δημιουργήματα και η αξία τους προσδιοριζόταν από το υλικό κατασκευής τους. Άλλα όμως είναι βαρύτιμα δείγματα της μικροτεχνίας, με συνδυασμό διαφορετικών τεχνικών κατασκευής και με μεγάλη καλλιτεχνική αξία. Στον αντίποδα βρισκόταν μία παράλληλη κοσμηματική τέχνη ειδικού προορισμού. Αφορούσε στην κατασκευή νεκρικών κοσμημάτων από πολύ λεπτά χρυσά ελάσματα χαμηλού βάρους, που στόλιζαν και συνόδευαν τους νεκρούς. Η θεματολογία της διακόσμησής τους σχετιζόταν συνήθως με τις εσχατολογικές αντιλήψεις. Ήταν ιδιαίτερα εύθραυστα, αλλά το πολύτιμο υλικό τους ήταν το κατάλληλο για να επιδείξει το κύρος και τον πλούτο της οικογένειας.

Χρυσό ελληνιστικό περίαπτο με κεφαλή Μέδουσας.

Κοιτά προς τα αριστερά της, για να μην πετρώσει τον θεατή.

Μία ξεχωριστή κατηγορία ταφικών κοσμημάτων με ιδιαίτερο συμβολικό περιεχόμενο είναι τα νεκρικά στεφάνια. Χρησιμοποιούνταν ως εμβλήματα της αρετής του νεκρού, συνδεόμενα έτσι με την ηθική πλευρά της ζωής του. Στους άνδρες τοποθετούσαν στεφάνια δρυός, στις γυναίκες πιο συνηθισμένα ήταν τα στεφάνια μυρσίνης. Υπήρχαν ακόμα στεφάνια ποικίλων φυτών και δέντρων (ελιάς, δάφνης ή με τρίλοβα φύλλα). Ανάλογη ταφική χρήση και παρόμοιο συμβολικό είχαν και τα διαδήματα, που ως κοσμικά αντικείμενα αποτελούσαν διακριτικά της δύναμης και της εξουσίας. Στην Αχαΐα ήταν γνωστά ήδη από τη μυκηναϊκή περίοδο (15ος αι. π.Χ. και μετά), συγκροτούμενα από επάλληλα πλακίδια με ποικίλη θεματολογία (ναυτίλοι, ρόδακες κ.ά.), ήταν όμως περισσότερο διαδεδομένα στην ελληνιστική περίοδο. Επικρατούν τα ταινιωτά χρυσά ελάσματα, συχνά με αμυδρή κορύφωση στο κέντρο της ταινίας.

 

Χρυσό νεκρικό σκουλαρίκι με μετωπική Σφίγγα.

Τα χρυσά δακτυλίδια ήταν μικρά αλλά πολύτιμα κοσμήματα ζωής. Τα πιο απλά και φθηνότερα στην απόκτησή τους ήταν οι κρίκοι με μικρό βάρος χρυσού και με διευρυμένη, συνήθως ακόσμητη, σφενδόνη. Υπάρχουν ωστόσο και βαρύτιμα δείγματα που φέρουν επιπρόσθετα έγγλυφες παραστάσεις σε (ημι)πολύτιμους λίθους, στους οποίους αποδίδονταν υπερφυσικές ή μαγικές δυνάμεις. Στο πλούσιο θεματολόγιο των εγγλύφων σε αυτά τα εξωτικά και εισηγμένα υλικά, περιλαμβάνονται θεότητες ή θεοποιημένες έννοιες (Τύχη, Νίκη), μυθικά πλάσματα (Τρίτων), ηγεμονικά πορτραίτα, ως και ζώα. Η δυσκολία στην κατεργασία των λίθων αύξανε την αξία αυτών των κοσμημάτων. Κάποιοι τα φορούσαν θεωρώντας πως είχαν αποτροπαϊκές δυνάμεις, που εξασφάλιζαν προστασία από το κακό και τον φθόνο, ή είχαν τη δυνατότητα να βοηθήσουν σε διάφορους τομείς της ζωής. Τα δακτυλίδια που συνόδευαν τους νεκρούς κατασκευάζονταν από λεπτά χρυσά ελάσματα, με πολύ μικρότερο κόστος υλικού και εργασίας. Ορισμένα από αυτά μιμούνταν πειστικά τα κοσμήματα ζωής και έφεραν πολύτιμους λίθους. Άλλα ήταν υπερβολικά ευμεγέθη και άφηναν την εντύπωση ότι ήταν ακριβά και πολύτιμα. Ο πιο διαδεδομένος τύπος νεκρικού δακτυλιδιού είχε τη μορφή ελισσόμενου φιδιού, ένα ερπετό με χθόνια χαρακτηριστικά και συνδεδεμένο με τις μεταθανάτιες δοξασίες.

 

Χρυσό σκουλαρίκι με γοργόνειο και πτερωτή ιπτάμενη Νίκη

ελληνιστικών χρόνων.

Τα περιδέραια στόλιζαν τον λαιμό ή στερεώνονταν στο ένδυμα επάνω από το στήθος με τη βοήθεια πορπών. Πρόκειται για περίτεχνες αλυσίδες, συχνά με μικρογραφικά κεφάλια ζώων στα άκρα (ταύρων, κριαριών ή λεόντων), υποδηλώνοντας συμβολικά τον αγώνα, τη νίκη και τη δύναμη. Σε ορισμένα υπήρχαν αναρτημένα περίαπτα που λειτουργούσαν και ως φυλακτά, ενίοτε με τη χρήση πολύτιμων λίθων ή γυαλιού. Διαδεδομένη ήταν η χρήση του γοργόνειου με αποτροπαϊκό χαρακτήρα, ενώ άλλα αγαπητά μοτίβα ήταν το αστεροειδές, η αχιβάδα και η λεοντοπροτομή.

 

Χρυσό ενώτιο με ολόγλυφο Έρωτα ελληνιστικών χρόνων.

Οι περόνες χρησίμευαν κυρίως για τη συγκράτηση των ενδυμάτων και δευτερευόντως για τη διευθέτηση της κόμης. Ο συνηθέστερος τύπος ήταν ένα κυλινδρικό συρμάτινο στέλεχος, με το ένα άκρο αιχμηρό και την κορυφή φαρδύτερη και αρκετές φορές διακοσμημένη ενώ υπάρχουν και σύνθετα δείγματα. Τα ενώτια (σκουλαρίκια), μικρά αλλά συνήθως περίτεχνα στολίδια της γυναικείας ομορφιάς, δεν έλειπαν από τις πλούσιες κοσμηματοθήκες. Η θεματολογία των ταφικών ενωτίων σχετιζόταν με εσχατολογικές αντιλήψεις. Εντυπωσιακά είναι τα ενώτια με μορφή Νίκης και φτερά σε πλήρη έκταση, ως σύμβολο της γυναικείας ομορφιάς και της νίκης της νεκρής στον αγώνα της ζωής. Στο εικονογραφικό ρεπερτόριο περιλαμβάνονται φανταστικά όντα που κατάγονταν από την Εγγύς Ανατολή, όπως οι Σειρήνες με δρεπανόσχημα φτερά και Σφίγγες. Στα κοσμικά ενώτια εντυπωσιάζουν μερικά βαρύτιμα δείγματα, που ανάλογα με το μέγεθος, την τέχνη και τη χρήση πολύτιμων λίθων απευθύνονταν σε ιδιαίτερα πλούσιες αστές. Για τα διάλιθα χρησιμοποιούσαν ημιπολύτιμους λίθους κυρίως εισηγμένους από την Ανατολή, όπως αμέθυστο ή lapis lazuli αλλά και ορεία κρύσταλλο.

Χρυσό σκουλαρίκι με κεφαλή αιγάγρου.

Με την περσική κοσμηματοτεχνία σχετίζονται τα κοσμικά βραχιόλια με πέρατα συμμετρικά διαμορφωμένα ως κεφάλια κριαριών, λεόντων ή αιγοειδών, σύμβολα ανυπότακτης δύναμης και ταυτόχρονα εξαιρετικά δείγματα μικροτεχνίας. Σπάνιο είναι το πορτρέτο Έρωτα στα πέρατα του κυκλικού στελέχους. Πολύ αγαπητά ήταν τα σπειρωτά βραχιόλια με μορφή περιελισσόμενου φιδιού, τα οποία βρίσκονται συχνά σε τάφους λόγω της χθόνιας φύσης του ερπετού.

Ιδιαίτερα αντικείμενα είναι ορισμένα ασημένια τελετουργικά εργαλεία, όπως ένα μαχαίρι από την αρχαία Δύμη (Κάτω Αχαΐα). Κοσμείται με ανθέμιο από επίθετο φύλλο χρυσού κοντά στη λαβή, στο άκρο της οποίας υπάρχει ολόγλυφο επίχρυσο πουλί. Ανάλογα αντικείμενα είναι δύο κοχλιάρια, το ένα με απόληξη μικρής χήνας στη λαβή και το άλλο με ολόγλυφο πάνθηρα.

Θησαυρός αργυρών νομισμάτων αρχαίας Δύμης.

Την έκθεση συμπληρώνουν θησαυροί ασημένιων και χρυσών νομισμάτων που αποκρύβησαν σε ταραγμένες ιστορικές περιόδους πολεμικών συγκρούσεων, αναρχίας και πολιτικών ανακατατάξεων. Αξιοσημείωτος ο θησαυρός των περίπου 800 αργυρών δραχμών από την αρχαία Δύμη. Ρωμαϊκοί και βυζαντινοί σόλιδοι, ενετικά σολδίνια και τορνεζέλλα, οθωμανικοί παράδες μαρτυρούν την αγωνία, την ανασφάλεια και τον φόβο των κατοίκων της Πάτρας μπροστά στον επερχόμενο κίνδυνο. Ξεχωρίζουν για τη σπανιότητά τους και τις πληροφορίες που προσφέρουν για την ιστορία της πόλης δύο μεμονωμένα χρυσά νομίσματα: το tremisse του αυτοκράτορα Μαυρικίου Τιβέριου (583-602) και το δουκάτο του δόγη Michele Steno (1400-1413).

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 24 Νοεμβρίου 2023 έως τα τέλη Μαρτίου 2024 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Θα πραγματοποιούνται Δωρεάν ξεναγήσεις από τους επιμελητές της έκθεσης, Ιωάννη Μόσχο και Δρ Έλενα Παρτίδα, στην ελληνική/αγγλική, κάθε Τετάρτη 11:00-13:00, κατόπιν συνεννόησης (τηλ. 2613 616177, Γραφείο Υποδοχής Μουσείου).

ΠΗΓΗ: ΥΠΠΟΑ, ΕΦΑ ΑΧΑΪΑΣ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 23.11.2023.

Μυστικα Θησαυροφυλακιο ανασκαφες Αχαια, Αρχαιολογικο Μουσειο Πατρων ανασκαφη Αχαιας, Πατρα Εφορεια Αρχαιοτητων εκθεση ευρηματα χρυσα ασημενια κοσμηματα υψηλη αρχαιολογικη καλλιτεχνικη αξια οικονομικη ευμαρεια αριστοκρατια ρωμαικη αποικια Πατραι πολιτισμικη τεχνογνωστικη αλληλεπιδραση Ανατολη θησαυρος χρυσο ασημενιο νομισμα ιστορια Αχαικη Συμπολιτεια Βυζαντινη Αυτοκρατορια δογης Γαληνοτατη Δημοκρατια Βενετια οθωμανοκρατια κοινωνια πολιτικη οικονομικη κριση αποκρυψη αντικειμενα εριτιμα ευρημα πρωτη φορα συσσωρευση πλουτου καλλιτεχνικη δημιουργια εξεζητημενα σπανια υλικα ελληνιστικοι χρονοι 3ος 2ος αιωνας πΧ πληθωρικη αισθητικη εποχη ευρωστια αστικη ταξη πολυτιμη μικροτεχνια μυκηναικα χρονια χρυσο διαλιθο δακτυλιδι ελληνιστικα χρονια κοσμημα κοσμηματικη τεχνη ασημι πολυτιμουι λιθοι αιγλη δυναμη δεικτης επιδειξη πλουτος γοητρο υψηλο κοινωνικο κυρος αισθητικη προσωπικα βιωματα, θρησκευτικες δοξασιες μεταθανατια ζωη δεισιδαιμονια αντιληψη κοσμικα υλικο βαρυτιμα δειγματα τεχνικη κατασκευη κοσμηματοποιια νεκρικο λεπτο χρυσο ελασμα στολιδι νεκρος διακοσμηση εσχατολογια ευθραυστα νεκρικο περιαπτο γυναικεια κεφαλη ταφικο ταφος συμβολικο περιεχομενο νεκρικα στεφανι εμβλημα αρετη ηθικη ανδρας στεφανια δρυος, δρυς γυναικα μυρσινη φυτο δεντρο ελια, δαφνη τριλοβα φυλλα ταφος συμβολο διαδημα κοσμικα αντικειμενα διακριτικα εξουσια μυκηναικη 15ος πλακιδιο θεματολογια ναυτίιλος, ροδακας ταινιωτο ελασματα, ταινια δακτυλιδι περιτεχνος κρικος πολυτιμος λιθος δαχτυλιδι μικρο κρικοι ακοσμητη, σφενδονη εγγλυφη παρασταση ημιπολυτιμος υπερφυσικη μαγικη δυναμεις εγγλυφα εξωτικα εισηγμενα θεοτητα θεοποιημενη εννοια θεα Τυχη, Νικη μυθικο πλασμα Τριτων, τριτωνας ηγεμονικο πορτραιτο ζωα κατεργασια λιθος αποτροπαικη αποτροπαικα προστασια κακο ματι φθονος, δακτυλιδια ελισσομενο φιδι οφις ερπετο χθονια χαρακτηριστικα μετα θανατον δοξασιες κεφαλι περιδεραιο λαιμος ενδυμα στηθος πορπη αλυσιδα μικρογραφια ταυρος, κριαρι λεοντας αγωνας, περιαπτο φυλακτο γυαλι γοργονειο αποτροπαικο μοτιβο αστεροειδες, αχιβαδα λεοντοπροτομη λεων λιονταρι περονη διαλιθο περονες κομη κυλινδρικο συρμα ενωτια σκουλαρικι γυναικα ομορφια κοσμηματοθηκη ενωτιο εσχατολογια φτερα συμβολο γυναικεια νεκρη αγων εικονογραφια φανταστικα οντα Εγγυς Ανατολη, Σειρηνες δρεπανοσχημα πτερα Σφιγγα κοσμικα αστη διαλιθα αμεθυστος λαπις λαζουλι lapis lazuli ορεια κρυσταλλοα σκουλαρικι αιγαγρος περσικη περσια κοσμηματοτεχνια βραχιολι περατα συμμετρια κριαρι αιγοειδη συμβολα ανυποτακτη σπανιο πορτρετο ερωτας κυκλος σπειρωτο περιελισσομενο ερπετο ασημενια τελετουργικα εργαλεια, μαχαιρι αρχαια Δυμη Κατω Αχαια ανθεμιο επιθετο φυλλο λαβη ολογλυφο επιχρυσο πουλι κοχλιαριο χηνα πανθηρας πανθηρ θησαυρος αργυρα νομισματα ταραγμενη πολεμος συγκρουση αναρχια πολιτικες ανακαταταξεις αργυρη δραχμη ρωμαικος βυζαντινος σολιδος, ενετικο σολδινιο τορνεζελλα, οθωμανικοι παραδες αγωνια, ανασφαλεια φοβος κινδυνος σπανιοτητα tremisse αυτοκρατορας Μαυρικιος Τιβεριος 6ος 5ος μΧ δουκατο δογηδες Στενο Στενος Steno 15ος δραχμες ρωμαικοι βυζαντινοι σολιδες, ενετικα σολδινια τορνεζελα, οθωμανικος παρας τρεμισε tremisse αυτοκρατωρ τορνεζελο τορνεζελλο
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ