Του Γιώργου Λεκάκη
Το αρχαίο ιερόν του Ασκληπιού,
στο Βατκούνιο[1] (στην Παταλενίστα[2], στην περιοχή
του Pazardzhik, στην νυν έκταση που κατέχει η Βουλγαρία, είναι ένα από τα σημαντικότερα αρχαία ελληνικά
ιερά του θεού στην αρχαία Θράκη![3]
Από εδώ, επέρασαν τα
στρατεύματα και του Φιλίππου και του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Το ιερό του Ασκληπιού του Βατκουνίου είναι το μεγαλύτερο γνωστό εξωαστικό ιερό στα θρακικά εδάφη, κατά την
ρωμαϊκή εποχή. Υπάρχει τουλάχιστον από τα τέλη του 1ου αι. μ.Χ. ή στις αρχές του
2ου αι. μ.Χ. και λειτούργησε εντατικά μέχρι την εποχή του αυτοκράτορος
του Βυζαντίου, Θεοδοσίου Α', οπότε και καταστράφηκε και εκάη βίαια.
Σε αυτό ευρέθησαν
αναθηματικές πλάκες του Θρακικού θεού Ήρωα (γνωστού ως «Θραξ Ιππεύς» -
πρόδρομος εικονιστικός τύπος του αγίου Δημητρίου[*)]), αγαλματίδια, βωμός και πολλά
νομίσματα. Τα αρχαιολογικά ευρήματα φυλάσσονται στο Ιστορικό Μουσείο στο
Παζαρτζίκ (παρακάτω φωτογραφία).
Ο σεβαστός Ασκληπιός φέρει το τοπικό θρακικό όνομα Ζυλμυζδριηνος (> παραφρασμένα βουλγ. Zemidrenski), γραμμένο σε διάφορες παραλλαγές. Το όνομα σχηματίζεται από την θρακική κατάληξη επιθέτων, που δηλώνουν γεωγραφική προέλευση (-ηνος) – άρα πιθανότατα προέρχεται από το όνομα της περιοχής στην οποία βρίσκεται το ναϊκό συγκρότημα ή πιθανότατα προέρχεται από το όνομα ενός κοντινού οικισμού [Ζυλμυζδρία].
Ο Ασκληπιός στην αρχαία Θράκη αναφέρεται και με διάφορα ελληνικά λειτουργικά επίθετα όπως:
- κύριος, άρχοντας[4],
- θεός[5],
- ἐπήκοος[6].
- θεος ἐπήκοος, (συνδυαστικώς)[7] = θεός που
ακούει τις προσευχές
Αυτά τα επίθετα είναι
χαρακτηριστικά για τις θρακικές περιοχές και δεν περιορίζονται μόνον στον
Ασκληπιό.
- ἐπιφανέστατος θεός[8] - έκφραση
που χρησιμοποιείται σπάνια στην Θράκη.
- σωτήρ[9] -
χαρακτηριστικό σε όλον τον ελληνικό κόσμο.
Η μεγάλη ποικιλία των ελληνικών
επιθέτων που χρησιμοποιούνται μας οδηγεί να πιστέψουμε πως οφείλεται στην
ποικιλία ελληνικών φύλων, και κοινωνική καταγωγή των πιστών, στην περιοχή, στην
δημοτική αριστοκρατία της Φιλιππουπόλεως, καθώς και στρατιωτικών και βετεράνων.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης «Σύγχρονης
Ελλάδος περιήγησις» (απόσπ.). ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 25.2.2024.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- Iv. Valchev «The Shrine of Asclepius near the village of Batkun (neighbourhood of the village of Patalenista, Pazardzhik district)”, labalkans, Πανεπ. Σόφιας "St. Kliment Ohridski", 20.6.2020.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
[1] Το 1955, το χωριό Βατκούνιο / Batkun συγχωνεύθηκε με την Παταλένιτσα. Σώζονται και ερείπια μεσαιωνικού φρουρίου στο Μπατκούνιο. Το Batkunion, ήταν η μεγαλύτερη πόλη στο Pazardzhik και στα βυζαντινά χρονικά αποκαλείτο «λαμπρό και πλούσιο». Η ΙΜ Βατκουνίου Αγίων Πέτρου και Παύλου, ιδρύθηκε τον 12ο αι.
[2] Η Παταλένιστα / Παταλένιτσα / Patalenista ευρίσκεται
15 χλμ. νοτιοδυτικά του Παζαρτζίκ, στους βόρειους πρόποδες της κορυφογραμμής
Καρκαριάς της δυτικής οροσειράς της Ροδόπης, στον 42ο παράλληλο [42°7′1″N
24°12′0″E].
Το χωριό επήρε το όνομά του, είτε:
- Από τον Άγιο Πανταλέοντα, μια εκκλησία αφιερωμένη σε αυτόν ήταν, μάλλον, στην σημερινή θέση του ΙΝ Αγίου Δημητρίου[*)] του χωριού. Ο ναός του Αγίου Δημητρίου είναι σταυροειδής, του 11ου – 14ου αιώνα και διατηρεί τοιχογραφίες του!
- Από το χωριό Άγιος Παντελεήμονας (> Παντελής > βουλγ. Πατέλε) Φλώρινας
Μακεδονίας, κάτοικοι από το οποίο εγκαταστάθηκαν στην Παταλενίστα τον 18ο
αιώνα. Γι’ αυτό και πολιούχος του χωριού είναι ο άγιος Παντελεήμονας (πανηγυρίζεται στις 27 Ιουλίου).
- δεν αποκλείεται βέβαια, το δεύτερο συνθετικό του
τοπωνυμίου (-λενίστα, -λενίτσα) να είναι δηλωτικό «Ελλήνων», όπως συνέβαινε με
πολλά παλαιά τοπωνύμια, όταν η Ελλάς ήταν υπό κατοχήν.
Κείται σε στρατηγική θέση, μεταξύ του ποταμού
Chepinska και της κοιλάδας του ποταμού Νέστου / Μεστού, ενώ κοντά στο χωριό
ρέει ο ποταμός Ermenska - βλ. γεωγράφο καθ. Ivan Batakliev «Pazardjik and
Pazardjishko», Σόφια, 1969.
[3] Άλλο μεγάλο αρχαίο ιερό του Ασκληπιού στην αρχαία
Θράκη (σε έκταση που κατέχει νυν η Βουλγαρία) ευρίσκεται κοντά στην πηγή Κορυφής Πανέγα. - ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΕΡΙ ΘΡΑΚΗΣ και ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ, ΕΔΩ.
[4] IGBulg
III, 1, 1115+1116[7], 1118, 1122, 1132, 1156–1157,
1171–1172, 1175, 1181818111 1200, 1223, 1227, 1232–1233, 1240–1242, 1248, 1250,
1267, 1281.
[5] IGBulg III,
1, 1115–1117, 11162.
[6] IGBulg III,
1, 1120, 1158.
[7] IGBulg III,
1, 1119, 1128, 1278.
[8] IGBulg III,
1, 1126, 1134–1135(?), 1137–1138, 1140.
[9] IGBulg III,
1, 1174.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook