Του Γιώργου Λεκάκη
ΓΕΛΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΚΥΖΙΚΗΝΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑ των κατά την εν Νικαία Αγίαν Σύνοδον πραχθέντων. Gelasii Cyziceni commentarius actorum Nicaeni Concilii, cum corollario Theodori Presbyteri, de Incarnatione Domini. Nunc primum Grece prodeunt ex opt. bibliothecis, interprete Rob. Balforeo Scoto cum eiusdem notis. Λουτετία / Lutetiae, apud Federicum Morellum, 1599.[1]
ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΝΥΣΣΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΣ, ΠΕΡΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ. Opus Admirandum Gregorii Nysseni Antistitis, de hominis oprficio: Interprete Iohanne Levveklaio: Annotationibus etiam necessariis additis. Liber medicine, philosophie, sacrarum'q. Litterarum studiosis perutilis. Βασιλεία / Basileae, Ioannem Oporinum, 1567. 8o, σελ. 366 + 16 χ.α. Στα ελληνικά και λατινικά σε αντικριστές σελίδες.
ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΜΦΙΛΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Eusebii Pamphili Ecclesiasticae Historiae, libri decem. Ejusdem de vita imp. Constantini, libri IV. Quibus subjicitur Oratio Constantini ad Sanctos, & Panegyricus Eusebii. Henricus Valesius Graecum textum collatis IV. MSS. Codicibus emendavit, Latine vertit, & Adnotationibus illustravit. Nova editio, ab auctore recognita & aucta. Παρίσιοι / Parisiis, Petri le Petit, 1678. Folio, σελ. 549. Δίστηλο κείμενο στα ελληνικά και λατινικά.[2]
Ἡλιοπούλος Κων. «Ἡ Δίκη τοῦ Χριστοῦ ὑπὸ τὸ φῶς τῶν Εὐαγγελίων καὶ τῆς Ἐπιστήμης».
ΘΕΟΔΩΡΙΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΡΟΥ ΚΑΙ ΕΥΑΓΡΙΟΥ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Εκλογαί από των ιστοριών Φιλοστοργίου και Θεοδώρου. Theodoriti Episcopi Cyri et Evagrii Scholastici historia ecclesiastica. Item excerpta ex historiis philostorgii et Theodori Lectoris. Hernicus Valesius Graeca ex MSS Codicibus emendauit, latine vertit, & annotationibus illustrauit. Παρίσιοι / Parisiis, Petri le Petit, 1668. Folio, σελ. 30 χ.α. + 585. Δίστηλο κείμενο στα ελληνικά και λατινικά.[3]
ΘΕΟΤΟΚΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟΝ ήτοι ερμηνεία και μετ’ αυτήν ηθική ομιλία εις τo κατά πάσαν Κυριακήν εν ταις αγίαις των ορθοδόξων εκκλησίαις αναγινωσκόμενον Ευαγγέλιον. Συντεθέν υπό του πανιερωτάτου Αρχιεπισκόπου Νικηφόρου του πρώην Αστραχανίου και Σταυρουπόλεως. Αφιερωθέν δε τη Πανσέπτω τετρακτύι των Αγιωτάτων Πατριαρχών υπό του τιμιωτάτου κυρίου Αναστάσιου Ζωσιμά του εξ Ιωαννίνων και των αυτάδελφων αυτού. Ιδία τε αυτών δαπάνη εκδοθέν, ίνα δωρεάν διανεμήθη εν ταις Αγίαις του Θεού Εκκλησίαις. Τόμος Α΄. Εν Μόσχα, εν τω της Κοινότητος Τυπογραφείω παρά Ρηδηγέρω και Λαυδίω, 1796. 4ο, σελ. 317.
ΙΩΑΝΝΗΣ, ὁ τῆς Κλίμακος. Τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἰωάννου, Καθηγουμένου τῶν ἐν τῷ Σινᾷ Ὄρει μοναχῶν, Κλίμαξ τοῦ Παραδείσου, ἤ λόγοι ἀσκητικοί μέ τούς ὁποίους διδάσκεται κάθε εἷς χριστιανός πῶς χρεωστεῖ νά πολιτεύεται, διά νά ἀνέβη εἰς τήν τελειότητα τῆς μοναχικῆς καί χριστιανικῆς ζωῆς, νῦν πρῶτον εἰς ὠφέλειαν τοῦ χριστωνύμου λαοῦ ἐκ τῆς ἑλληνικῆς διαλέκτου εἰς κοινήν φράσιν μεταγλωττισθέντες παρά Μαξίμου τοῦ Μαργουνίου, ταπεινοῦ Ἐπισκόπου Κυθήρων.
Βενετία,
Francesco Giuliano, 1590. Μικρό
4ο (192 x 133 χλστ.), α10 β-χ6 ψ4, τμε΄ + [9] σελ. Ολοσέλιδη ξυλογραφία στγβ σελ. ις΄. Legrand (15ος-16ος αἰ., II) 185.
Κυρίλλου (Λουκάρεως)[4] «ὁμολογία τῆς Χριστιανικῆς πίστεως» / «Cyrilli patriarchae Constantinopolitani, confessio Christianæ fidei», Γενεύη Ελβετίας, εκδ. J. de Tournes, 1633.[5]
ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΜΙΟΥ ΣΩΖΟΜΕΝΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ. Socratis Scholastici et Hermiae Sozomeni historia ecclesiastica. Henricus Valesius Graecum textum collatis MSS. Codicibus emendavit, Latine vertit, & Annitationibus illustravit. Adjecta est ad calcem disputatio Archelai Episcopi aduersus Manichaeum. Παρίσιοι / Parisiis, excudebat Antonius Vitre, Regis & Cleri Gallicani typographus, 1668. Folio, σελ. 818. Δίστηλο κείμενο στα ελληνικά και λατινικά.[6]
Tyler Jo Smith «Religion in the Art of Archaic and Classical Greece», έκδ. Univ. Press Pennsylvania, Φιλαδέλφεια, 2021.
ΦΩΤΙΟΥ, Πατριάρχου
Κωνσταντινουπόλεως Επιστολαί. Photii, Sanctissimi Patriarchae Constantinopolitani Epistolae.
Per
reverendum virum Richardum Montacutium Norvicensem nuper episcopum, Latine
redditae, & notis subinde illustratae. Λονδίνο / Londini, ex Officina Rogeri Danielis,
in Aula Lovelliana prope Coemiterium D. Pauli, 1651. 4o, σελ. 6 χ.α. + 391 + 1 λ.+10 χ.α. Δίστηλο κείμενο
στα ελληνικά και λατινικά.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Ελληνική Βιβλιογραφια". Γ. Λεκάκης "Κωνσταντινούπολη και Αγία Πετρούπολη". ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.4.2017.
(*) Το λήμμα αυτό, όπως και όλα του ΑΡΧΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, εμπλουτίζονται συνεχώς,
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
[1] 8o, σ.
287+1λ.+2χ.α. Πρώτη ελληνική έκδοση.
[2] Και HENRICI VALESII ANNOTATIONES in historiam
ecclesiaticam Eusebii Caesariensis Folio, σελ. 260 + 24.
[3] Και HENRICI VALESII ANNOTATIONES in historiam
ecclesiaticam Theodoriti. Folio, σελ. 208.
[4] Ο ΛΟΥΚΑΡΙΣ / Λούκαρης ΚΥΡΙΛΛΟΣ, ήταν πατριάρχης Αλεξανδρείας (ως Κύριλλος Γ΄) και πατριάρχης Κωνσταντινουπόλως (Κύριλλος Α΄, 1572-1638). Ο ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΛΟΥΚΑΡΙΣ ήταν Κρης. Εγεννήθη στον Χάνδακα (Ηράκλειο Κρήτης, 1572). Ήταν αυτός που έστειλε στο Λονδίνο τον Νικόδημο Μεταξα να μάθει την τυπογραφική τέχνη και επέστρεψε το 1627 με κάσες τυπογραφικών στοιχείων. Ίδρυσε, λοιπόν, τυπογραφείο, τον Ιούνιο του 1627. Το πρώτο βιβλίο που εξέδωσε ήταν μια αντι-ιουδαϊκή πραγματεία του ιδίου του Λούκαρη. Προγραμμάτισε δε την έκδοση όλων των αντικαθολικών βιβλίων ορθοδόξων θεολόγων. Αυτό, βέβαια, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των Καθολικών. Μάλιστα, στις 27.10.1627 ο (φιλοκαθολικός) επίσκοπος Παροναξίας, Ιερεμιας Βαρβαρήγος εισηγήθηκε στην Propaganda Fide το… κλείσιμο του πρώτου ελληνικού τυπογραφείου!!! Η Propaganda Fide συνεδρίασε (Νοέμβριος, 1627) και εισηγήθηκε να πειστούν οι… Τούρκοι να κλείσουν το ελληνικό τυπογραφείο, όπως και έγινε και κατασχέθηκε ο εξοπλισμός του από τους Τούρκους (Ιανουάριος 1628)[4]. - ΠΗΓΗ: Σκιαδάς Ν. «Το πρώτο Ελληνικό τυπογραφείο της Πόλης. Ο Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρης και ο Νικόδημος Μεταξάς», Νέα Εστία 81 (956), σελ. 605, 1967. Παπαδόπουλος Θ., Hering, Τσακίρης. Legrand (17ος αἰ., I) 225. ΒΕΡΓΟΣ. Γ. Λεκάκης «Ελληνική Βιβλιογραφία». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
[5] Ήταν σε σχήμα 4o, 190 x 135 χλστ., 103
σελ. με ξυλόγραφο τυπογραφικό σήμα στον τίτλο.
[6] HENRICI
VALESII ANNOTATIONES in libros ecclesiasticae historiae Socratis scholastici.
Folio, σελ. 203.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook