Το εντυπωσιακό Πηγαδιώτικο Γεφύρι στο Φαράγγι του Κοσκάρακα, στην Μεσσηνία - των Ε. Μπεληγιάννη, Γ. Λεκάκη

Το εντυπωσιακό Πηγαδιώτικο Γεφύρι
στο Φαράγγι του Κοσκάρακα,
στην Μεσσηνία

Στον νομό Μεσσηνίας, κείται το Πηγαδιώτικο Γεφύρι.

Έχει δύο επάλληλα τόξα.

Βρίσκεται στο φαράγγι του Κοσκάρακα.

Ακολουθώντας το λιθόστρωτο μονοπάτι από το χωριό Κέντρο[1], με κατεύθυνση προς το χωριό Πηγάδια[2].

 [Παρεκκλίνοντας από τον δρόμο Καλαμάτας - Καρδαμύλης, μετά από 3 χλμ. περίπου χωματόδρομο].

ΠΗΓΗ: «Πέτρινα Τοξωτά Γεφύρια (Γιώργος και Εύη Μπεληγιάννη)» 18.5.2023. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 19.5.2023.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Το χωριό Κέντρο Μεσσηνίας, στον 36ο παράλληλο [36°57′9.360″N 22°14′58.200″E], ελέγετο Μπίλιοβα. Είναι κτισμένο σε υψόμετρο 640 μ. Έχει θέα στο διάσημο Φαράγγι του Ριντόμου. Από τον Προφήτ’ Ηλία, είναι ορατά τα μονοπάτια προς το Ρίντομο και τα Πηγάδια. Στην πλαγιά προς το φαράγγι, λειτουργούσαν παλαιά αρκετοί νερόμυλοι - σήμερα ερειπωμένοι. Έχει πλήθος Ιστορικών Διατηρητέων Μνημείων. Επισήμως χαρακτηρισμένα: Το Κτήριο Γ. Γιαννούκου, τον Πύργο Βασ. Βεντήρη και τους ΙΝ Ταξιάρχη, Αγίου Νικολάου, Κοίμησης Θεοτόκου, Ναό Αγίου Βασιλείου και τις ΙΜ Προφήτ’ Ηλία, και το Καθολικό της Ιεράς Μονής Παναγίας Χελμού. Αλλά όχι το παραπάνω γεφύρι.

[2] Υπάρχουν δυο οικισμοί στην Μεσσηνία με το όνομα Πηγάδια:

            - Των Γαργαλιάνων Δήμου Τριφυλίας

Και

            - Της Αβίας Δυτικής Μάνης, στον 36ο παράλληλο [36°59′45.388″N 22°15′27.756″E]. Αυτό, το δεύτερο, είναι της παρούσης:

Ευρίσκεται στον Ταΰγετο, σε υψόμετρο 927 μ. ΒΑ των Αλτομιρών. Τα αρχαιότερα ευρήματα κατοίκησης της περιοχής του, χρονολογούνται από το τέλος της Νεολιθικής Εποχής (3000 - 2500 π.Χ.). Πρόκειται για έναν λίθινο πέλεκυ, πήλινο αγγείο, τμήμα σαγονιού ανθρώπου με δυο δόντια, οστά θηλαστικών και αρκετά θραύσματα πήλινων αγγείων, τα οποία ευρέθησαν τυχαίως το 1954, σε μια σπηλιά, στην θέση Κοκκινόχωμα. Αλλά ο σημερινός οικισμός, μάλλον, δημιουργήθηκε από καταδιωκόμενους Ηπειρώτες επί οθωμανοκρατίας, οι οποίοι προέρχονταν από τα Πέντε Πηγάδια - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "ΗΠΕΙΡΟΣ, η γωνιά που πέτρωσε στο 5". (Πιο πάνω από τα Πηγάδια Δυτικής Μάνης και πιο μέσα στον Ταΰγετο, ευρίσκονται η Κρύα Βρύση, τα Δένδρα και τα Ριζανά, όπου καλλιεργούσαν και παραθέριζαν). Από το χωριό πηγάζει ο ποταμός (ξεροπόταμος) της Σάντοβας και εκβάλει σε βοτσαλωτό ακρογιάλι, κοντά στις Κιτριές, που σχηματίζει το φαράγγι του Ριντόμου ή Κοσκάραγας. Παλαιά καλντερίμια (που διατηρούνται έως σήμερα) διευκόλυναν την επικοινωνία με τα γύρω χωριά!

Αξιοθέατο ο ΙΝ Παμμεγίστων Ταξιαρχών. Πανηγυρίζει μεγάλως την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου. - ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Χρ. Πετροπούλου «Κάποτε υπήρχε ένα χωριό… ή Το πανηγύρι ως μέσο αναβίωσης μιας “χαμένης” συλλογικότητας».

ΠΗΓΕΣ: Γ. Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις». Γ. Λεκάκης «Ταματα και αναθηματα».

Πηγαδιωτικο Γεφυρι φαραγγι του Κοσκαρακα, Μεσσηνια νομος Μεσσηνιας, Γεφυρα επαλληλα τοξα Κοσκαρακας Κοσκαραγας Κοσκαραγα λιθοστρωτο μονοπατι χωριο Κεντρο Πηγαδια Καλαματα Καρδαμυλη πετρινα Τοξωτα Γεφυρια Μπεληγιαννη 36ς παραλληλος Μπιλιοβα Ριντομου Προφητης Ηλιας, μονοπατια Ριντομο νερομυλος Ιστορικα Διατηρητεα Μνημεια κτηριο Γιαννουκος Πυργος Βεντηρης ΙΝ ιερος ναος Ταξιαρχη, Αγιου Νικολαου, Κοιμησης Θεοτοκου, Βασιλειου ΙΜ Προφητ’ Ηλια, Καθολικο Ιερα ιερη Μονη Παναγιας Χελμου Ταξιαρχης, Αγιος Νικολαος Κοιμηση Θεοτοκος, Βασιλειος Παναγια Χελμος οικισμος Γαργαλιανων Δημος Τριφυλιας Αβιας Δυτικης Μανης, Γαργαλιανοι Τριφυλια Αβια Δυτικη Μανη Ταυγετος, Αλτομιρα αρχαια ευρηματα κατοικηση Νεολιθικη Εποχη 3000 - 2500 πΧ 5.000 χρονια πριν 4.500 αρχαιος λιθινος πελεκυς, αρχαιο πηλινο αγγειο, σαγονι ανθρωπου δοντια, δοντι σιαγων οστα θηλαστικων θραυσμα πηλινα αγγεια 1954, σπηλια, θεση Κοκκινοχωμα καταδιωκομενοι Ηπειρωτες οθωμανοκρατια 5 Πεντε Πηγαδια Κρυα Βρυση, Δενδρα Δεντρα Ριζανα ποταμος ξεροποταμος της Σαντοβας Σαντοβα βοτσαλα ακρογιαλι, Κιτριες, Κοσκαρ αγας καλντεριμι χωρια Παμμεγιστων Ταξιαρχων Παμμεγιστοι Ταξιαρχες Πανηγυρι πρωτη Κυριακη Σεπτεμβριου Σεπτεμβριος
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ