ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ και ΕΠΙΚΑΙΡΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΠΟΤΕ ΜΑΘΗΜΑΤΑ! ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΗΓΕΤΕΣ
ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ!!!
Εξ αντισυμβατισμού άρχεσθαι
και Συμβατικότητος παύεσθαι
Του
καθηγητή-φιλολόγου Πέτρου Ιωαννίδη, petrion18@gmail.com
Η
σημασία και η σπουδαιότητα του χρησμού που έδωσε η Πυθία (= πληροφοριοδότρια) στον Μεγάλο Νομοθέτη Λυκούργο της Σπάρτης, όταν την ρώτησε τι νόμους
έπρεπε να θεσπίσει για να ωφελήσει τους πολίτες του.
[Ὅτι
ὁ
αὐτὸς
ἠρώτησε
τὴν
Πυθίαν, ποῖα
νόμιμα καταστήσας μάλιστ' ἂν
ὠφελῆσαι
τοὺς
Σπαρτιάτας. τῆς
δὲ
εἰπούσης
ἐὰν
τοὺς
μὲν
καλῶς
ἡγεῖσθαι,
τοὺς
δὲ
πειθαρχεῖν
νομοθετήσῃ,
πάλιν ἠρώτησε
τί ποιοῦντες
καλῶς
ἡγήσονται
καὶ
τί πειθαρχήσουσιν. ἡ
δὲ
ἀνεῖλε
τοῦτον
τὸν
χρησμόν· εἰσὶν
ὁδοὶ
δύο πλεῖστον
ἀπ'
ἀλλήλων
ἀπέχουσαι,
ἡ
μὲν
ἐλευθερίας
ἐς
τίμιον οἶκον
ἄγουσα,
ἡ
δ' ἐπὶ
δουλείας φευκτὸν
δόμον ἡμερίοισι.
καὶ
τὴν
μὲν
διά τ' ἀνδροσύνης
ἐρατῆς
θ' ὁμονοίας
ἐστι
περᾶν,
ἣν
δὴ
λαοῖς
ἡγεῖσθε
κέλευθον· τὴν
δὲ
διὰ
στυγερῆς
ἔριδος
καὶ
ἀνάλκιδος
ἄτης
εἰσαφικάνουσιν,
τὴν
δὴ
πεφύλαξο μάλιστα. Τὸ
δὲ
κεφάλαιον ἦν
ὅτι
μεγίστην πρόνοιαν ποιητέον ἐστὶν
ὁμονοίας
καὶ
ἀνδρείας,
ὡς
διὰ
μόνων τούτων τῆς
ἐλευθερίας
φυλάττεσθαι δυναμένης, ἧς
χωρὶς
οὐδὲν
ὄφελος
οὐδ'
ἄλλο
τι τῶν
παρὰ
τοῖς
πολλοῖς
ὑπειλημμένων
ἀγαθῶν
ἔχειν
ἑτέροις
ὑπήκοον
ὄντα·
πάντα γὰρ
τὰ
τοιαῦτα
τῶν
ἡγουμένων,
οὐ
τῶν
ὑποτεταγμένων
ἐστίν·
ὥστ'
εἴπερ
τις ἑαυτῷ
βούλεται καὶ
μὴ
τοῖς
ἄλλοις
κτήσασθαι τὰ
ἀγαθά,
πρῶτόν
ἐστι
κατασκευαστέον τὴν
ἐλευθερίαν.
ἀμφοτέρων
δὲ
ἐκέλευσε
ποιεῖσθαι
πρόνοιαν, ὅτι
θάτερα αὐτῶν
κατ' ἰδίαν
οὐ
δύναται τὸν
περιποιησάμενον ὠφελῆσαι·
οὐδὲν
γὰρ
ὄφελος
ἀνδρείους
ὄντας
στασιάζειν ἢ
ὁμονοεῖν
βεβαίως δειλούς ὄντας».
[=
Ο ίδιος ο Λυκούργος ρώτησε την Πυθία τι λογής νόμους να θεσπίσει για να
ωφελήσει τους Σπαρτιάτες. Κι όταν εκείνη του αποκρίθηκε ότι αυτό θα το
εξασφαλίσει, αν θεσπίσει τέτοιους νόμους που οι άρχοντες/ηγέτες να κυβερνούν
καλά και οι πολίτες να πειθαρχούν / υπακούουν σ' αυτούς. Την ξαναρώτησε, τι
πρέπει να κάνουν ώστε οι μεν να κυβερνούν καλά και οι άλλοι να πειθαρχούν· και
η Πυθία του έδωσε τον ακόλουθο χρησμό.
Υπάρχουν
δύο δρόμοι αλαργινοί ο ένας απ' τον άλλον, ο πρώτος οδηγεί στο πολύτιμο
ανάκτορο της Ελευθερίας, ο άλλος στο σπίτι της Δουλείας, που όλοι το
αποφεύγουν. Τον πρώτο δρόμο τον περνάς με τον αντρίκια την ψυχή και με την
πολυπόθητη ομόνοια. Σ' αυτό το δρόμο να οδηγήσεις το λαό· ο άλλος είναι ο
δρόμος της μισητής διχόνοιας και της άνανδρης της συμφοράς, φυλάξου προ παντός
από τον δρόμο αυτό. (σ.σ. της πόλωσης, του διχασμού και της διχοστασίας).
Η
ουσία του χρησμού ήταν, ότι πρέπει να φροντίζουμε περισσότερο για την ομόνοια
και την ανδρεία, γιατί μόνο με αυτά μπορεί να διαφυλαχθεί η Ελευθερία, χωρίς την
οποία δεν υπάρχει κανένα όφελος να κερδίσει κανείς, κανένα απ' όλα όσα
θεωρούνται από τους πολλούς αγαθά, όταν είναι υπήκοος/υπάκουος των άλλων· γιατί
όλα αυτά ανήκουν σ' αυτούς που έχουν την εξουσία, όχι στους υποταγμένους. Επομένως αν κανείς θέλει να αποκτήσει
αγαθά για τον εαυτό του και όχι για τους άλλους, πρέπει πρώτα απ' όλα να
κερδίσει, την Ελευθερία. Κι ο χρησμός πρόσταζε να φροντίζουν και για τα
δύο, γιατί το ένα απ' αυτά μόνο του δεν μπορεί να ωφελήσει αυτόν που το
κατέχει· γιατί κανένα όφελος δεν υπάρχει να είναι ανδρείοι και να στασιάζουν,
ούτε βέβαια να ομονοούν και να είναι δειλοί].
ΠΟΙΑ
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
ΤΗΣ
ΣΚΕΨΗΣ / ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ
Στην
εποχή μας, αν και έχουν περάσει χιλιάδες χρόνια, ταιριάζει γάντι με την
πραγματικότητα η πάντα διαχρονική και επίκαιρη ρήση του Ησιόδου, που η Παρανοϊκή Προπαγάνδα των παντοειδών ελεεινών,
Σειρήνων της Παραπληροφόρησης, της Διαβουκούλησης, της Σύγχυσης, της Ασάφειας
και της Αβεβαιότητας βομβαρδίζει καθημερινά τη Νόησή μας με στόχο τον
Πνευματικό μας Μαρασμό /Αποπνευματικοποίηση και την Νοητική μας Μετάλλαξη.
ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ - ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΣ
- ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΟΣ - HOMO UNIVERSALIS
ΕΙΝΑΙ Ο ΑΥΤΟΝΟΥΣ,
Ο ΑΥΤΟΒΟΥΛΟΣ, Ο ΑΥΤΕΝΕΡΓΗΤΟΣ,
Ο ΑΥΤΟΜΑΘΗΣ
«Οὗτος μέν πανάριστος, ὅς αὐτός πάντα νοήσῃ φρασσάμενος τα κ᾽ ἔπειτα καί ἐς τέλος
ἦσιν ἀμείνω· ἐσθλός δ᾽αὖ κἀκεῖνος ὅς εὖ εἰπόντι πίθηται· ὅς δέ κε μήτ᾽αὐτός νοέῃ
μήτ᾽ἄλλου ἀκούων ἐν θυμῷ βάλληται, ὅ δ᾽αὖτ᾽ἀχρήιος ἀνηρ».
(ΗΣΙΟΔΟΣ, «ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ», στ. 293-297)
(=
Ο τέλειος άνθρωπος είναι αυτός που μόνος του όταν σκεφθεί τα πάντα, θα
αντιληφθεί ποια από την αρχή ως το τέλος είναι τα καλύτερα. Καλός είναι ακόμα
κι εκείνος που πείθεται σε αυτόν που θα του πει το σωστό· μα αυτός που μήτε ο
ίδιος καταλαβαίνει, μήτε, ακούγοντας άλλον να του λέει, μπορεί να το βάλει στο
νου του, αυτός είναι ολότερα τιποτένιος / άχρηστος άνθρωπος).
Σήμερα,
βασική αιτία της αθλιότητάς μας είναι η εσκεμμένα προσφερόμενη ημιμάθεια και η
συνέπειά της, η ανικανότητά μας να ερμηνεύσουμε τη στασιμότητά μας / το
βάλτωμα· στην Αμάθεια...
Αν
δεν υπάρχει τίποτε γύρω μου να στηριχτώ, μου μένει η Αλή-θεια και η Πίστη μου.
Εξάλλου η μόνη απασχόληση που δέχθηκα με τη θέλησή μου στη ζωή, είναι η
εξυπηρέτηση της Αλήθειας.
ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΕΥΡΩ-ΕΚΛΟΓΩΝ της 9.6.2024
Καλούμαστε
μέσα σε 8 ημέρες να ψηφίσουμε 21 Ευρωβουλευτές οι οποίοι θα μας εκπροσωπήσουν
στο Ευρωκοινοβούλιο. Ποια θα είναι άραγε τα κριτήρια της εκλογής μας; Ποιο θα
είναι το διακύβευμα των Ευρωεκλογών; Θα έπρεπε να γνωρίζουμε τα πεπραγμένα των
Ευρωβουλευτών, τις θέσεις τους, τι προτίθενται να εισηγηθούν για την επόμενη
πενταετία, αν εκλεγούν. Για τους προηγούμενους να ξέρουμε ποιους νόμους
υπερψήφισαν και ποιους καταψήφισαν, για να μπορούμε να βγάλουμε σίγουρα και
ασφαλή συμπεράσματα. Το 75% των νόμων
που καθορίζουν την ζωή μας και ειδικά την καθημερινότητά μας, από τα μεγάλα
ζητήματα μέχρι τα πιο εξειδικευμένα, αποφασίζονται και ψηφίζονται στο Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο. Άρα, ανεξαρτήτως τι ψηφίζει ο καθένας καλό θα ήταν να
αναζητήσει ανάμεσα στους υποψηφίους, τις υποψηφιότητες εκείνες που αν βρεθούν
σε θέση ευθύνης, θα μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά για τους ίδιους και
τις οικογένειές τους. Η ανεξαρτησία και
η ακεραιότητα των βουλευτών θυσιάζεται στο βωμό της κομματικής πειθαρχίας. Η
ψήφος κατά συνείδηση είναι ένα όνειρο απατηλό και οι κυρώσεις που επικρέμονται
βαριές (διαγραφή από το κόμμα). Άρα αξιοποίησε την ψήφο σου επενδύοντάς την
σωστά. Οι επιλογές και η εμπιστοσύνη σου στους υποψηφίους Ευρωβουλευτές δεν
έχουν εγγυημένες αποδόσεις και οι προηγούμενες αποδόσεις δεν διασφαλίζουν τις
μελλοντικές. Καθ' ημάς καίριο διακύβευμα στις Ευρωεκλογές είναι... ο Πολιτισμός!
Προβλέπω
πως νικητής των Ευρωεκλογών θα είναι η ΑΠΟΧΗ, η οποία θα ξεπεράσει το 50% των
εκλογέων. Το εκλογικό σώμα είναι ήδη κουρασμένο από τις αλλεπάλληλες εκλογικές
αναμετρήσεις μέσα σε ένα χρόνο, 2 γύροι των βουλευτικών (21/5/2023 και
25/6/23), αποχή 46%, και 2 γύροι αυτοδιοικητικών (8/10/23 και 15/10/23) αποχή
48%.
Η
Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια εταιρική σχέση μεταξύ Ευρωπαϊκών χωρών, γνωστών ως
κρατών - μελών, που αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να οικοδομήσουν
μαζί ένα καλύτερο μέλλον. Το πέτυχαν;
Οι χώρες τις Ε.Ε. συνεργάζονται στενά για να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής των
πολιτών τους σεβόμενες παράλληλα τον μοναδικό πολιτισμό και τις παραδόσεις της
καθεμιάς. Το βελτίωσαν;
Η
Ε.Ε. σήμερα αποτελείται από 27 κράτη - μέλη. Οι χώρες της Ε.Ε. είναι μεν
διαφορετικές, αλλά τις ενώνουν σημαντικές κοινές αξίες, σύμβολα και στόχοι. Ισχύει αυτό για όλα τα κράτη - μέλη;
Και για τις χώρες P.I.G.S. αρκτικόλεξο
που χρησιμοιποιείται από Αγγλοσάξονες επενδυτές για να χαρακτηρίσει αρνητικά
τους λαούς των Portugal, Italy, Greece, Spain
ως υπαίτους
της οικονομικής κρίσης.
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ
ΟΙ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ;
Τηρούνται;
1)
ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ
2) ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
3)
ΚΡΑΤΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥ
4)
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
5)
ΙΣΟΤΗΤΑ
6)
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Οι
αξίες αυτές και τα δικαιώματα που έχουμε ως πολίτες της Ε.Ε. προσδιορίζονται
στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. Τις χώρες της Ε.Ε. τις ενώνει
επίσης ένα σύνολο συμφωνημένων στόχων που καθοδηγούν το έργο της στο σύνολό
της.
ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ
ΟΙ 8 ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ;
Επιτεύχθηκαν;
1)
Ειρήνη, προώθηση των αξιών της ΕΕ και /ευημερία όλων.
2)
Ελευθερία, Ασφάλεια, Δικαιοσύνη.
3)
Ισχυρές και βιώσιμες Ευρωπαϊκές Οικονομίες.
4) Κοινωνική
ένταξη και ισότητα.
5.
Επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος.
6)
Αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.
7)
Σεβασμός των πολιτισμών και των γλωσσών της Ευρώπης.
8) Οικονομική και νομισματική ένωση (20 χώρες που αποτελούν τη ζώνη του ευρώ, το χρησιμοποιούν καθημερινά πάνω απο 347.000.000 άτομα).
Η
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΗ
Λίγοι
έως ελάχιστοι γνωρίζουν από πού πήρε το όνομά της η ήπειρος στην οποία κατοικούμε. Η Γηραιά ήπειρος, η 4η μεγαλύτερη ήπειρος του πλανήτη πήρε το όνομά
της από μια πριγκήπισσα που την αγάπησε ένας Έλληνας θεός, ο Δίας. Η Ευρώπη ἡ
ἔχουσα
εὐρείας
ὦπας, η μεγαλομάτα / η ανοιχτομάτα, με ευρύ,
ανοιχτό και πλούσιο πνευματικό ορίζοντα, ήταν κόρη του Αγήνορα < ἄγαν
+ ἀνήρ
=
θαρραλέος, ανδρειωμένος, βασιλιάς της Ελληνικής πόλης της Φοινίκης (ακτές
Λιβάνου) και της Τηλεφάσσης < τῆλε
+ φάω =
λάμπω, φέγγω από μακριά. Ο Δίας
μεταμορφώθηκε σε λευκό ταύρο και το κορίτσι πήγε να τον χαϊδέψει. Ανέβηκε στην
πλάτη του και τότε ο ταύρος αφηνίασε. Η Ευρώπη
έβαλε τα κλάματα, αλλά ο Δίας ήταν
αποφασισμένος να την κάνει δική του. Την πήγε στο Δικταίον άντρον και την αποπλάνησε. Από την ένωσή τους γεννήθηκαν
στην Γόρτυνα (3 γιοι, ο Μίνως, ο Ραδάμανθυς και ο Σαρπηδών,
που κυβέρνησαν την Κνωσό, την Φαιστό και τα Μάλια. Οι 2 πρώτοι μετά θάνατον έγιναν οι Κριτές του Κάτω κόσμου.
Ο αδελφός της ο Κάδμος όταν έμαθε
για την απαγωγή άρχισε να την αναζητά. Μετά από πολλές μάταιες προσπάθειες, το Μαντείο των Δελφών του είπε να
σταματήσει να την ψάχνει και να ακολουθήσει μια αγελάδα. Όπου σταματούσε η
αγελάδα, ο Κάδμος έπρεπε να ιδρύσει
μια νέα πόλη. Η πόλη αυτή ήταν η Θήβα - ΔΙΑΒΑΣΤΕ Γ. Λεκάκης "Οι 88 αρχαίες πόλεις της Βοιωτίας" - και από την γενιά του Κάδμου προήλθε ο Οιδίποδας.
Ο Δίας προσάραξε με την απαχθείσα Ευρώπη στον Λέντα, οικισμό της Κοινότητας Μιαμούς του Δήμου Γορτύνης στην
περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου της
Κρήτης. Εκεί βρισκόταν η αρχαία Λεβήν,
λιμάνι, στα παράλια της επαρχίας Καινούργιου προς το Λιβυκό πέλαγος. Ο Λέντας παράγεται από το Λέοντας, είναι ένας τεράστιος βράχος
που μοιάζει με κεφάλι λέοντα. Ήταν ένα από τα λιοντάρια που τραβούσαν το άρμα
της θεάς Ήρας. Οι ρίζες του Ευρωπαϊκού
Πολιτισμού ανάγονται στην Ελληνική Προϊστορία στο μύθο της Ευρώπης. Έτσι η
Ευρώπη κατέστη η μητέρα του, αρχαιότερου πολιτισμού της Μεσογείου, του
Μινωικού.
Το άρθρο αυτό αφιερώνεται στα 571 χρόνια από την Άλωση της Πόλης. Η ΠΟΛΙΣ ΕΑΛΩ, Η ΨΥΧΗ ΜΑΣ ΠΟΤΕ!
ΠΗΓΗ: εφημ. «Εβδόμη», 1.6.2024, από την στήλη του συγγραφέα «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ – “ἄπιτε”!». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.6.2024.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook