ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ η πιο προηγμένη καλλιτεχνικά αρχαία απεικόνιση του ιπτάμενου αλόγου Πηγάσου της Κορίνθου!!! - του Γ. Λεκάκη

ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ
η πιο προηγμένη καλλιτεχνικά
αρχαία απεικόνιση
του θρυλικού ιπτάμενου αλόγου
Πηγάσου
της Κορίνθου!!!

Του Γιώργου Λεκάκη

Αυτό το ρομβοειδές νόμισμα, που έχει στον εμπροσθότυπο, έναν ζωηρό και καλοφτιαγμένο Πήγασο[1], με κυρτά φτερά, που πετά προς τ’ αριστερά με ένα κλαδί αμπέλου με ένα τσαμπί σταφύλια πίσω από το φτερό του, προς τα δεξιά, είναι κάτι που είναι πολύ ασυνήθιστο!

Δεν έχουμε δει αυτήν την εικόνα ξανά στο παρελθόν!!!


Αλλά ο αντίστροφος τύπος, αυτό είναι κάτι πραγματικά… sans pareille! Βλέπουμε τον Πήγασο στραμμένο προς τα εμπρός, γυρισμένο ελαφρώς προς τα αριστερά και φαινομενικά ετοιμάζεται να κάνει αυτό που λέει το όνομά του: Να πηδήξει… έξω από το νόμισμα! Ο καλλιτέχνης-χαράκτης του είχε σίγουρα φιλοδοξία και… αυτοπεποίθηση!!!

Είναι ένα ντοκουμέντο της ιστορίας της τέχνης!

Αυτό το νόμισμα είναι εκπληκτικό!

Ότι η Κόρινθος είχε έμβλημά της στα νομίσματά της τον Πήγασο, το μαθαίνουμε και από αρχαίες πηγές (βλ. Πολυδ. 9.76).

Πρόκειται για νόμισμα της Κορίνθου (περίπου του 450 - 415 π.Χ.). Ασημένιο διόβολο / Diobol διαμέτρου 14 χλστ., και βάρους 0,98 γραμμ. Υπάρχει το γράμμα Ϙ (= Q > Κόρινθος), κάτω από τον Πήγασο. Και τα γράμματα Δ-Ι-Ο (= διόβολον;) μέσα σε πλατύ έγκοιλον / incuse. Ο Πήγασο σηκώνεται προς τον θεατή! Είναι σίγουρα μια από τις πιο προηγμένες καλλιτεχνικά απεικονίσεις του θρυλικού ιπτάμενου αλόγου, που εμφανίσθηκε ποτέ σε οποιοδήποτε νόμισμα της αρχαίας εποχής!!! Επιδέξια απεικόνιση, ένα tour de force χαρακτικής, πρόδρομος της σύγχρονης κατ’ ενώπιον[2] ζωγραφικής!!!

Είναι πολύ σπάνιο νόμισμα.

Δυστυχώς το νόμισμα δημοπρατείται στις 21.5.2023 και θα χαθεί από τα μάτια των ανθρώπων…

Δημοπρατείται στην Ελβετία, από τον Nomos 26. Προέρχεται, λένε, από την «Συλλογή sans Pareille» των Ancient Greek Fractions, «που αποκτήθηκε πριν από το 1983 και από την συλλογή των L. Mildenberg, R. Jameson και Consul E. F. Weber, Hirsch XXI, 16.11.1908 / 1784.

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης "Αρχαία ελληνική μυθολογία". Γ. Λεκάκης "Σύγχρονης Ελλάδος περιήγησις". ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 11.5.2023.

BCD Corinth 44. BMC 119. Berend, Reflexions, pl. 2, 6. HGC 4, 1882. Jameson 1208.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

        [1] Πήγασος (δωρ. Πάγασος) < πήγνυμι, πηγή + άσος, ασός, ασσός (= τόπος πελασγικά) > Πήδασος(*) (< πηδώ, πήδος, πήδημα), πίδαξ, κλπ.

      Υιός του Ποσειδώνος και της Γης, γονιμοποιημένης από το αίμα της Γοργούς Μέδουσας, ή της Γης, από την οποία ξεπήδησε, κατά την έριδα του Ποσειδώνος και της Αθηνάς στην Ακρόπολη των Αθηνών!

      Ο ἵππος ο ἀναπηδήσας ἐκ τοῦ αἵματος τῆς Μεδούσης καὶ λαβὼν τὸ ὄνομα τοῦτο διότι ἐγεννήθη περὶ τὰς πηγὰς τοῦ Ὠκεανοῦ - γι’ αυτό και ονομάσθηκε από τις πηγές > Πήγασος του Ωκεανού - ἔνθα ὁ Περσεὺς ἔσφαξε τὴν Μέδουσαν, ἐπ’ αὐτοῦ ἵππευσεν ὁ Βελλεροφόντης ὅτε ἐφόνευσε τὴν Χίμαιραν - (βλ. Ἡσ. Θεογ. 281, 325)· οἱ μετέπειτα ποιηταὶ περιγράφουσιν αὐτὸν ὡς ὑπόπτερον (πτερωτό - Εὐρ. Ἀποσπ. 308, 309, Ἀριστοφ. Εἰρ. 76, Ἀπολλόδ. 2.3,2).

Υπὸ τὴν ὁπλὴν αὐτοῦ ἀνέβλυσε τὸ ὕδωρ τῆς Ἱπποκρήνης (ἵππου κρήνης, Πηγασὶς κράνα / κρήνη - Μόσχ. 3.78, Ἀνθ. Π.11.24) ἐπὶ τοῦ Ἑλικῶνος (Στράβ. 379, Παυσ. 2.1,4).

Καὶ ἔτι ὕστερον ἐθεωρεῖτο προσφιλὴς ταῖς Μούσαις > Πηγασίδες (Λατ. ποιηταῖς Pegasides) αἱ Μοῦσαι, Προπέρτ. Η αρχαία παράδοσις έμεινε παροιμιωδώς στα χείλη του ελληνικού λαού, όταν λέει (αυτός) «ιππεύει τον Πήγασο» «πηγή έμπνευσης» ή (είναι) «καβάλα στον Πήγασο» και εννοεί «έχει ποιητική έμπνευση», άρα την εύνοια από τις Πηγασίδες Μούσες του Ελικώνος Βοιωτίας

Στον πληθ. Πήγασοι = εἶδος τεράτων («Γοργόνων καὶ Πηγάσων - Πλάτ. Φαῖδρ. 229Ε).

Υποκορ. Πηγάσιον, το - Ἀριστοφ.

[2] κατενώπιον / κατά πρόσωπον / ανφάς.

(*) Με το όνομα Πήδασος απαντάται πόλις στην Αλικαρνασσό, ονοματισθείσα από το μυθικό άλογο! - βλ. Σχόλ. Ιλ. Ζ 351, Ευστ. Σχόλ. Ιλ. τ. 2 σελ. 237.

ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ προηγμενη καλλιτεχνια αρχαια απεικονιση θρυλικο ιπταμενο αλογο Πηγασος Κορινθου ρομβος ρομβοειδες αρχαιο νομισμα, Πηγασο φτερα κλαδι αμπελου αμπελος αμπελι τσαμπι σταφυλια σταφυλι φτερο ασυνηθιστο εικονα εμπρος, νομισματα καλλιτεχνης χαρακτης ντοκουμεντο ιστορια της τεχνης τεχνη Κορινθος 450 - 415 5ος αιωνας πΧ ασημενιο διοβολο / Diobol γραμμα Ϙ γραμματα ΔΙΟ διοβολον εγκοιλον εγκοιλο / incuse προηγμενο καλλιτεχνικα χαρακτικη κατ’ ενωπιον κατα προσωπον / ανφας ζωγραφικη σπανιο 2023 Ελβετια, δωρικα Παγασος < πηγνυμι, πηγη + ασος ασσος τοπος Πηδασσος πηδω, πιδαξ, πιδακας θεος Ποσειδωνας ποσειδων Μεδουσα Γη, γαια γονιμοποιηση αιμα Γοργω εριδα Ποσειδωνος θεα Αθηνα Ακροπολη Αθηνων αθηνα αθηναι ιππος πηγες ωκεανος Περσευς περσεας σφαγη Βελλεροφοντης φονος Χιμαιρα Ησιοδος Θεογονια ποιητης υποπτερος πτερωτος Ευριπιδης Αριστοφανης απολλοδωρος οπλη υδωρ νερο ιπποκρηνη ιππου κρηνη, Πηγασις κρανα / κρηνες Ανθολογια Παλατιανη ελικωνας ελικων Στραβων Παυσανίας Μουσες > Πηγασιδες Λατινοι ποιητες Pegasides Μουσαι, Προπερτιος παραδοσις παραδοση μυθολογια παροιμια ελληνικος λαος καβαλα ποιητικη εμπνευση ευνοια Βοιωτια Πηγασοι ειδος τερας Γοργονες Πλατων Φαιδρα υποκοριστικο Πηγασιον, πηγασιο κατενωπιον / κατα προσωπο / ανφας πηδος, πηδημα Πολυδωρος, εμβλημα πόλις στην Αλικαρνασσος, μυθικο Σχολια Ιλιας Ευσταθιος Σχολιαστης Ιλιαδα
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ