Των συγγραφέων Κωνσταντίνου Σπίνου, Kspin.gr@gmail.com
Για τα ταξείδια των Ατλάντων στον ωκεανό που ονοματίσθηκε απ' αυτούς, σαν να είναι σπίτι τους, Ατλαντικός, μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.
Στην Γαύδο ευρέθησαν εργαλεία, τουλάχιστον 300.000 χρόνων - η Γαύδος τότε ήταν νησί! - ΑΚΟΥΣΤΕ σχετική συνέντευξη της αρχαιολόγου κ. Κ. Κόπακα στον Γ. Λεκάκη, ΕΔΩ.
Για τα ταξείδια των Ελλήνων αρίστων ναυτών Αργοναυτών, ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ.
Για τα ταξείδια του Ηρακλή του Θηβαίου, στον Ατλαντικό, μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.
Για τα ταξείδια του Έλπιδος του Σαμίου, στις αφρικανικές ακτές, διαβάστε ΕΔΩ.
Για τα ταξείδια του βασιλιά της Ιθάκης, Οδυσσέως, φυσικά, που μόνο περιορισμένα στην Μεσόγειο δεν ήταν, δεν χρειάζεται να υπενθυμίσω τίποτε... - ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ.
Για την ναυσιπλοΐα των μινωιτών Κρήτης έως την Δυτική, την Βόρειο Ευρώπη, την Αμερική και την Ανταρκτική, από την 3η χλιετία π.Χ., τουλάχιστον, μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. ΔΕΙΤΕ επίσης σχετική ομιλία του καθηγητού Ηλ. Μαριολάκου, ΕΔΩ.
Για την ναυσιπλοΐα των Αιολέων, που ήδη από την 2η χιλιετία π.Χ. έφερναν κασσίτερο από τα Βρετανικά Νησιά έως την Σικελία και το Αιγαίο... ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ.
Ο Φώκος ο Σάμιος (6ος αιώνας π.Χ.) είχε συγγράψει
βιβλίο, με τίτλο «Ναυτική αστρολογία», που οπωσδήποτε θα πρέπει να περιείχε
κοσμολογικές και αστρολογικές παρατηρήσεις, που θα βοηθούσαν στην ναυσιπλοΐα. Παρόμοιο
σύγγραμμα με τον ίδιο τίτλο συνέγραψε και ο Θαλής ο Μιλήσιος. Γι’ αυτό και η
κυριαρχία των Σαμίων και των Ιώνων στην ναυσιπλοΐα, ήδη από τον 7ο
αιώνα π.Χ.
ΠΗΓΗ: Α. Παπαλάς «Ναυτική αστρολογία του Θαλού» (ΕΦΕ 6 (2)
1985.
Διογένης Λαέρτιος ( I,23), D- K., I, 5 και 11, Α23.
Ο εξερευνητής και γεωγράφος Κωλαίος ο Σάμιος είναι ο πρώτος Ευρωπαίος που ταξίδευσε στον Ατλαντικό Ωκεανό το 628 π.Χ!!! Με τον Κωλαίο ο Ατλαντικός Ωκεανός μπήκε στη ελληνική Ιστορία και ο ελληνικός
αποικισμός και πολιτισμός απέκτησαν προσβάσεις στην δυτική Μεσόγειο.
Για τα ταξείδια του Άννωνος εκ Καρχηδόνος (6ος αι. π.Χ.) έως τις ακτές του Ατλαντικού της Δυτικής Αφρικής, μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.
Για τα ταξείδια του Πυθέα των Μασσαλιώτη εκ Φωκαίας, τον 4ο αι. π.Χ. έως την Θούλη (Ισλανδία), μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Από τις Ηράκλειες Στήλες (νυν... Στενό Γιβραλτάρ), εταξείδεψε στην νυν Γαλλία, την Μεγάλη Βρετανία(4*), την Κορνουάλη, την Νορβηγία, τις Νήσους Φερόες ή/και τις Νήσους Σέτλαντ, την Βόρειο Θάλασσα και πιθανώς και την Βαλτική. Έγραψε δυο βιβλία ("Περί Ωκεανού" και "Γης περίοδος"), από τα οποία σώζονται μόνον αποσπάσματα! "῾Ο μὲν οὖν Μασσαλιώτης Πυθέας τὰ περὶ Θούλην τὴν βορειοτάτην τῶν Βρεττανίδων ὕστατα λέγει, παρ᾿ οἷς ὁ αὐτός ἐστι τῷ ἀρκτικῷ ὁ θερινὸς τροπικὸς κύκλος· παρὰ δὲ τῶν ἄλλων οὐδὲν ἱστορῶ, οὔθ᾿ ὅτι Θούλη νῆσός ἐστί τις οὔτ᾿ εἰ τὰ μέχρι δεῦρο οἰκήσιμά ἐστιν, ὅπου ὁ θερινὸς τροπικὸς ἀρκτικὸς γίνεται". ΠΗΓΗ: Στράβων "Γεωγραφικὰ" Β'.5.8. Ο Ερατοσθένης και ο Ίππαρχος έλαβαν σοβαρά τις αστρονομικές παρατηρήσεις Πυθέως, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου, επιβεβαιώθησαν επιστημονικώς.
Τον 3ο αιώνα π.Χ. ο Έλλην αστρονόμος Ερατοσθένης είχε υπολογίσει με μεγάλη ακρίβεια την μέτρηση της περιφέρειας της Γης. Και τα θαλάσσια ταξείδια πλέον ήταν μετρήσιμα...
Ο Μέγας Αλέξανδρος
μαζί με τον ναύαρχό του, τον Κρητικό Νέαρχο
άνοιξαν τον θαλάσσιο δρόμο μεταξύ Ευρώπης
και Ινδίας, τον ίδιο πού ακλούθησαν
αιώνες αργότερα οι Βρετανοί αποικιοκράτες.
Χαρτογράφησαν κάτω από τρομακτικά δύσκολες συνθήκες όλες τις
περιοχές, από τις εκβολές του Ινδού
ποταμού μέχρι τα Σούσα. Αφού εξερεύνησαν
δια της ποτάμιας οδού το Δέλτα του Ινδού
ποταμού, τότε o Μέγας Αλέξανδρος
συνέλαβε την ιδέα να ανακαλύψει την θαλάσσια οδό μέχρι τις εκβολές του Ευφράτη, ανοίγοντας δια του Κρητικού
ναυάρχου του, με το μοναδικό αυτό κατόρθωμα, τον πρώτο κρίκο της συγκοινωνιακής
αλυσίδας, πού εγκαταστάθηκε μεταξύ Ευρώπης και Ινδίας. Χρησιμοποιήθηκαν για τον
σκοπό αυτόν 150 πλοία, 2.000 ποταμόπλοια, 12.000 άνδρες ως πληρώματα και 2.000
αξιωματικοί, και διανύθηκαν 1.933 ναυτικά μίλια μέσα σε 146 ημέρες.
Όταν ο στόλος του Μεγάλου
Αλεξάνδρου παρέπλευσε τον Ινδικό
Ωκεανό υπό τον ναύαρχο Νέαρχο,
αντίκρισε φάλαινες. Είναι η πρώτη φορά που Ευρωπαίοι αντίκρισαν φάλαινες. Οι
ναύτες φοβήθηκαν από το θέαμα της εκτόξευσης υπερύψηλων στηλών ύδατος, ώστε τα
κουπιά έφυγαν από τα χέρια τους. Με διαταγή όμως του Νεάρχου έστρεψαν τα έμβολα των πλοίων εναντίον των φαλαινών ως να
επρόκειτο περί ναυμαχίας. Για τα ταξείδια του Νεάρχου έως τις Φιλιππίνες, ΔΕΙΤΕ σχετική ομιλία του Γ. Λεκάκη, ΕΔΩ.
Με το έργο του Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου, γεωγράφου, αστρολόγου και ποιητή, Κλαύδιου Πτολεμαίου, «Γεωγραφία» (100 - 170 μ.Χ.) από την Αλεξάνδρεια, όλα τα ταξείδια πλέον θα γίνονταν πιο απλά.... Στο έργο του αυτό ("Γεωγραφική Υφήγησις"), συνέλεξε το σύνολον των γεωγραφικών γνώσεων της εποχής του και το εμπλούτισε με αναφορές ναυτικών, που έφταναν στην πολυσύχναστη ελληνική πόλη της Αιγύπτου... Έτσι, από το σωζόμενο κείμενο, έχουμε την πρώτη ακριβή περιγραφή της Ευρώπης, της βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Αραβικής χερσονήσου, και όχι μόνο...
Και φυσικά, οι ναυτικοί δεν μεταφέρουν μόνο τεχνογνωσία, όπου πάνε, με τα ταξείδια τους, αλλά και την γλώσσα τους, τα ήθη και τα έθιμά τους, και άλλα πολλά...
Το ότι ο Μάρκο Πόλο (1254 –1324) ήταν "Ιταλός" έμπορος, εξερευνητής και συγγραφέας από την Βενετία, το ξέρουμε. Το ότι η καταγωγή της οικογενείας του ήταν ελληνική, από νησί της Κροατίας, όμως, όχι - ΔΙΑΒΑΣΤΕ το ΕΔΩ. Οι μυστηριώδεις χάρτες του, ΕΔΩ.
Οι Μακεδόνες θαλασσοπόροι υπήρξαν οι δάσκαλοι του Χριστοφόρου Κολόμβου (1451 – 1506) (*) και του Βάσκο ντε Γκάμα (1460 / 1469 – 1524)(**). Ειδικότερα ο Νέαρχος ήταν ο άνθρωπος πού για πρώτη
φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, καθιέρωσε το ημερολόγιο πλοίου, πού έκτοτε
τηρείται από όλα τα πλοία του κόσμου, πολεμικά και εμπορικά.
Στις αποστολές που ακολούθησαν τα ταξείδια του - εκ Χίου(***) - Κολόμβου (1492) για την εξερεύνηση του
εσωτερικού των νέων χωρών και την αποίκησή τους – νομιμοποιώντας έτσι την
ισπανική κυριαρχία – επανδρώνουν τα πληρώματα πολλοί Έλληνες, αρκετοί από τους
οποίους έμελλαν στην συνέχεια να παραμείνουν μόνιμα στις νέες αποικίες και
μάλιστα συχνά σε νευραλγικές θέσεις.
Άλλοι δύο Έλληνες, ο Κορνάρος Γρέκος και ο Φραντσίσκος Άλμπο, με καταγωγή από τα Επτάνησα, ανήκαν στο πλήρωμα του μεγάλου εξερευνητού Μαγγελάνου το 1520.
Ένας άλλος Έλληνας, ο Στέφανος Ροδίτης, ήρθε στην Αργεντινή με την αποστολή του Πέδρο δε Μενδόσα ο οποίος ίδρυσε το έτος 1536. Στην πόλη Σάντα Μαρία δε λος Μπουένος Άιρες, στο ίδιο σημείο που σήμερα βρίσκεται η πόλη Μπουένος Άυρες, πρωτεύουσα της Αργεντινής.
Το Κέντρο Ιστορικών Ερευνών της Αργεντινής – «Centro Argentino de Estudios Historicos» – βεβαιώνει ότι ένας από τους πρώτους “λευκούς” που πάτησε το πόδι του στην περιοχή της Αυτοκρατορίας των Ίνκας και μάλιστα έγινε δεκτός από τον Ίνκα Αταγουάλπα, είναι ο Έλληνας Πέτρος Χανιώτης, Pedro de Candia, ο οποίος έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατάλυση της κυριαρχίας των Ίνκας μαζί με τους Ισπανούς εξερευνητές Αλμάγρο και Πισάρο, το έτος 1542.
Αναφέρεται ότι με την αποστολή του Αλβάρ Νούνιες Καβέσα δε Βάκα, ήταν και ο Γρηγόρης Χανιώτης, ο πρώτος Έλληνας που έφτασε στην Παραγουάη το έτος 1544. Στην ίδια ομάδα
ανήκαν και ο Μιχάλης Χανιώτης, ο Στέφανος Σταματίου ή Χανιώτης, ο Μιχαλάκης Γραικός και ο Πόλος Γραικός.
Ο Γιάννης Δημητρίου ήταν μέλος της αποστολής του Χερόνιμο Λουίς δε Καβρέρα, η οποία ίδρυσε την πόλη Κόρδοβα το 1573. Ας σημειώσουμε ότι ο Δημητρίου είναι απ' ευθείας πρόγονος του Έλληνα Βαρτολομέ Μίτρε, που το έτος 1862 έγινε πρόεδρος της Αργεντινής. - ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης "Έλληνες οι ευεργέτες της Αργεντινής", εφημ. ¨Χρόνος" Κομοτηνής, 22.6.2010 και ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 23.6.2010.
Ο Ιωάννης Φωκάς ή Απόστολος Βαλεριάνος, γνωστός με το
ισπανικό όνομα Χουάν ντε Φούκα (Juan de Fuca), από το Βαλεριάνο Κεφαλονιάς (1536
– 1602) ήταν Έλλην θαλασσοπόρος, που εξερεύνησε τις δυτικές ακτές της Βορείου
Αμερικής για λογαριασμό του ισπανικού θρόνου. - ΔΕΙΤΕ σχετικό ντοκυμανταίρ του Π. Ολάγια.
Ο φημισμένος Υδραίος Μιχαήλ Σαμουήλ Σπύρου, έφθασε στην Αργεντινή το 1810 και πήρε αμέσως μέρος στην οργάνωση των ναυτικών δυνάμεων της επανάστασης, όπως και σε αρκετές ναυτικές επιχειρήσεις. Στην ναυμαχία Αρρόζο δε λα Τσίνα υπηρετούσε στην φελούκα του, "Καρμεν", όταν βρέθηκε κυκλωμένος από τους Ισπανούς, μπροστά από το νησί Μαρτίν Γαρσία του Ρίο ντε λα Πλάτα. Τότε ο Σπύρου για να μην παραδοθεί, προτίμησε να ανατινάξει το πλοίο του στον αέρα μαζί με όλο του το πλήρωμα, βρίσκοντας ηρωικό θάνατο.
Στις 30 Αυγούστου του 1937, η Πολεμική Σχολή του Ναυτικού της Αργεντινής πήρε το όνομα του Έλληνα Nicolas JORGE, ενώ μια πολεμική φρεγάτα πήρε το όνομα του Σπύρου (ARA ESPIRO).
Ο Νικόλαος - Γιώργος Κολμανιάτης (Nicolas Jorge Colmaniatis) από την Ύδρα, έφθασε στην Αργεντινή το 1811 όπου κατατάχτηκε στο πολεμικό ναυτικό σαν απλός ναύτης. Το έτος 1814 μάχεται ηρωικά με τον στόλο του στην ναυμαχία του Μαρτίν Γκαρσία. Σε όλη την σταδιοδρομία του έδειξε μεγάλες στρατιωτικές ικανότητες και αυτοθυσία, φτάνοντας στους ανωτέρους βαθμούς στης στρατιωτικής ιεραρχίας, πάντοτε επ’ ανδραγαθεία. Αποστρατεύτηκε το 1860, με το βαθμό του Υποναυάρχου αφού κυβέρνησε με επιτυχία και επιδεικνύοντας ιδιαίτερο ηρωισμό τα πλοία: Σαν Λουίς, το 1817, Χενεράλ Βαλκάρσε το 1826, Λα Εντρεριάνα το 1840, Λα Μολέσκα το 1842, 25 δε Μάιο το 1844 και το πολεμικό Τσακαβούκο.
Ο Ιωάννης Γεωργίου από την Σάμο, ήταν βοηθός του πλοιάρχου Λ. Πιεδραβουένα (1833 - 1883), εξερευνητή της Παταγωνίας και της Γης του Πυρός.
Ο Σταμάτης Γεωργιάδης (γνωστός ως καπετάν-Σταμάτης, 1775 - 1861) ήταν Έλλην αγωνιστής της Επανάστασης του 1821, από την Σάμο, που μπήκε από μικρός στο ναυτικό, προσελήφθη από τον καταδρομέα Νικόλαο Κεφαλά, ο οποίος τον έκαμε πλοίαρχο, και εταξείδεψε σε βρετανικό πλοίο σε Βόρειο Αμερική, Νότιο Αφρική, την Βραζιλία ως και την Γη του Πυρός. - Μάλιστα η Βραζιλία καθιέρωσε το 2024 την 21η Σεπτεμβρίου ως «Εθνική Ημέρα του Έλληνα Μετανάστη»
Ένα κατόρθωμα των ναυτικών μας το 1900, όταν πάλι είχαμε «επιτήρηση»: Πώς ο Υδραίος Παύλος Κουντουριώτης διέπλευσε με ιστία τον Ατλαντικό… - ΔΙΑΒΑΣΤΕ σχ. άρθρο του Γ. Λεκάκη στην εφημ. Κόντρα News,
Γνωστό το κατόρθωμα του Σάββα Γεωργίου, που με το σκαφάκι του, την «ΧΑΡΑ», μαζι με την γυναικα του, διέσχισε τον Ατλαντικό Ωκεανό και έφθασε στην ομηρική Ιθάκη, ως νέος Οδυσσέας. Εξεκίνησε από ένα μικρό λιμάνι, δίπλα στην Νέα Υόρκη, στις 10 Ιουνίου 1956, και έφτασε στο λιμάνι του Φορκυνος της Ιθακης, την 1η Σεπτέμβρη 1956. Τον υποδεχτηκαμε με χαρά το πρωινό εκείνο οι Θιακοί, με πρώτο τον δήμαρχο Νίκο Κολυβα, και πολλοί δημοσιογράφοι από την Αθήνα. Θυμάμαι έναν από την εφημερίδα «Ακρόπολις», τον Θ. Δράκο, που δεν πρόλαβε να τραβήξει φωτογραφία την στιγμή που οι Γεωργίου ασπάζονταν τ αγουλία(5*) του νησιού μας, και του εζήτησε να τα ξαναφιλησει κι αυτός, πολύ σωστά, αρνηθηκε», γράφει ο τ. δήμαρχος Ιθάκης Σπ. Αρσένης.
«Μετενσάρκωση πειρατή», εδήλωνε ο ίδιος.
ΦΩΤΟ από ELPINOR ITHACA και περ.YACHT, τ. 8.4.2003.
Ο Νίκος Βαρτζίκος είναι ο πρώτος Έλλην
ιστιοπλόος, ο οποίος διέσχισε μόνος τον Ατλαντικό
Ωκεανό και την Μεσόγειο Θάλασσα
χωρίς σταθμό! Εκάλυψε δηλ. μια απόσταση 5.500
μιλίων (από το ακρ. Χένρυ του Νόρφολκ, της Βιρτζίνια έως το Βαθύ
της Σάμου), σε 68 ημέρες (8 Μαΐου - 14 Ιουλίου 1988)!
Και ο κατάλογος, τελειωμό δεν έχει...
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 16.1.2023.
(*) Ο "Ιταλός" θαλασσοπόρος και χαρτογράφος. Λένε από την Γένοβα, ή την ισπανική Αραγωνία, ή από την Γαλικία, ή από την Πορτογαλία... που "ανακάλυψε την Αμερική"!!!
(**) Ο Πορτογάλος θαλασσοπόρος, Vasco da Gama, 1ος κόμης του Βιντιγκουέιρα θεωρείται ο πρώτος Ευρωπαίος που έφθασε στην Ινδία μέσω θαλάσσης... Δηλαδή ο Νέαρχος χιλιάδες χρόνια πριν, τι έκανε;
(***) ΠΗΓΗ: Phillips W. D. Jr., Phillips C. R. "The Worlds of Christopher Columbus", εκδ. Cambridge University Press, Καίμπριτζ, 1992.
(4*) Υπολόγισε την περίμετρο της Βρετανίας. Η τιμή που δίνει, διαφέρει μόνον κατά 2,5% από την πραγματική!
(5*) Αγούλια: Τα γουλιά, τα ΒΟΤΣΑΛΑ της ΑΚΡΟΓΙΑΛΙΑΣ, που είναι μέσα στην ΘΑΛΑΣΣΑ.
ΣΧΟΛΙΑ
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook