Ο πιο αιρετικός πίνακας του ισλαμικού κόσμου, έγινε από εξισλαμισθέντα ζωγράφο εκ Χίου - Η βουβή αγωνία των κρυπτοχριστιανών - του Κλ. Σαματιάδη


Ο πιο αιρετικός πίνακας
του ισλαμικού κόσμου,
έγινε από εξισλαμισθέντα
ζωγράφο εκ Χίου…

Η βουβή αγωνία των κρυπτοχριστιανών



Ο πίνακας με τον τίτλο «Mihrab[1]» είναι ο πιο αιρετικός πίνακας της Τουρκίας, όπως και όλου του ισλαμικού κόσμου.
Έτος δημιουργίας 1901.
Απεικονίζει μια γυναίκα αρμενικής καταγωγής με γυρισμένη την πλάτη της στο mihrab και καθισμένη πάνω σε rahle[2] και πεταμένο το κοράνι στα πόδια της.


Ο ζωγράφος είναι ο Osman Hamdi (1842-1910) του οποίου τα έργα είναι τα πλέον ακριβοπληρωμένα στην Τουρκία.
Ο πατέρας του ήταν ο IBRAHIM ETHEM PASA. Έλληνας από την Χίο, απ’ όπου εκλάπη μικρό παιδί και εξισλαμίστηκε από τους Τούρκους, κατά την μεγάλη σφαγή της Χίου, το 1822.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ για την ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ της ΧΙΟΥ ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ.

Ο ζωγράφος είχε ζήσει πολλά χρόνια στο Παρίσι.

Ήταν από τους πρώτους αρχαιολόγους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ένα διάστημα δήμαρχος στο Σκούταρι (σ.σ.: Χρυσούπολι).

Η ερμηνεία που αποδίδεται για τον πίνακα είναι διφορούμενη και αποτελεί ένα ταμπού για την Τουρκία.

Ο πίνακας - ιδιοκτησία της Τράπεζας Demirbank - έχει εξαφανιστεί.

Πολλοί κριτικοί τέχνης της Τουρκίας αναγκάστηκαν να δώσουν μια ερμηνεία για τον πίνακα, καταφεύγοντας στην σχηματική εξήγηση, ότι ήταν μια αντίδραση του ζωγράφου για την γυναικεία χειραφέτηση και τα εμπόδια που διαδραματίζει η θρησκεία για την επίτευξή της.

Ωστόσο, το γεγονός ότι η γυναίκα είναι αρμενικής καταγωγής, παράλληλα με μια άλλη φήμη ότι ο πατέρας του και ο ίδιος υπήρξαν κρυφοί χριστιανοί δίνει μια άλλη διάσταση.

Το κυρίαρχο θέμα, στην περίπτωση που ήταν κρυπτοχριστιανοί, είναι ότι ενώ οι αυτόχθονες λαοί, όπως εμείς οι Έλληνες, ζούσαμε μια παρατεταμένη κατάσταση μόνιμης αγωνίας, αυτοί (οι κρυπτοχριστιανοί) από την πλευρά τους ζούσαν μια άλλη αγωνία πολύ βουβή.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 20.5.2020.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Το σημείο σε τζαμί, όπου υπάρχουν συμβολικά γραφές από το κοράνι και πάντα κάθεται εκεί, με γυρισμένη την πλάτη στο κοινό ο εκάστοτε χότζας.

[2] Το κλασσικό έπιπλο, που τοποθετείται το κοράνι.


ΛΕΞΕΙΣαιρετικος πινακας, ισλαμ, ισλαμικος κοσμος,  εξισλαμισθεντες, εξισλαμισθεις ζωγραφος, Χιος, αγωνια, κρυπτοχριστιανοι, Σαματιαδης, μιχραμπ, αιρεση, Τουρκια, ισλαμισμος, 1901, γυναικα, αρμενισσα, αρμενια, ραχλε, κορανι, Χαμντι, Ιμπραημ Ετεμ πασας, Εδεμ πασας, Ελληνας, εξισλαμισμος, Τουρκοι, σφαγη της Χιου, 1822, Παρισι, αρχαιολογος, Οθωμανικη Αυτοκρατορια, δημαρχος Σκουταρι, Χρυσουπολη, Χρυσουπολις, ταμπου, Τραπεζα Ντεμιρμπανκ, γυναικεια χειραφετηση, μουσουλμανικη θρησκεια, μουσουλμανισμος, μουσουλμανοι, χριστιανοι, κρυπτοχριστιανοι, αυτοχθονες λαοι, αγωνια, κρυπτοχριστιανος, τζαμι, συμβολο, συμβολα, γραφες, γραφη, κορανι, χοτζας, επιπλο
Share on Google Plus

About ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

    ΣΧΟΛΙΑ
    ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΣΩ Facebook

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ